În 2010, „Pumzi”, primul film SF din Kenya, a cîştigat premiul cel mai bun film de scurt metraj la festivalul de film de la Cannes iar co-producţia sud-africană „District 9” a fost nominalizată la mai multe premii Oscar.
În 2011, scriitoarea nigeriano-americană Nnedi Okorafor a devenit prima autoare originară din Africa căreia i s-a decernat World Fantasy Award pentru romanul „Who Fears Death” şi scriitoarea sud-africană Lauren Beukes a devenit prima persoană din Africa care a obţinut Premiul Arthur C. Clarke, pentru romanul „Zoo City”.
Numere recente ale unor reviste (African Identities nr.7.2, Science Fiction Studies nr.102, Social Text nr.20.2), antologii („Afro-Future Females : Black Writers Chart Science Fiction’s Newest New-Wave Trajectory”, editor Marlene S. Barr, 2008), monografii („Race in American Science Fiction”, editor Isiah Lavender, 2011 ; „Black Space. Imagining Race in Science Fiction Film” – Adilifu Nama, 2008 ; „Super Black. American Pop Culture and Black Superheroes” – Adilifu Nama, 2011) au fost dedicate afro-futurismului, SF-ului afro-american şi afro-americanilor prezenţi în SF.
În plus, există numeroase titluri în domeniul relaţiilor dintre SF, imperialism, colonialism, postcolonialism, globalizare şi imperii ( de exemplu : Science Fiction Studies nr.118, „Science Fiction, Imperialism and the Third World: Essays on Postcolonial Literature and Film” de Ericka Hoagland şi Reema Sarwal, 2010 ; „Science Fiction and Empire” de Patricia Kerslake, 2007 ; „Postcolonialism and Science Fiction” – Jessica Langer, 2012 ; „The Postnational Fantasy : Essays on Postcolonialism, Cosmopolitics and Science Fiction (Critical Explorations in Science Fiction and Fantasy)”, editori Masood Ashraf Raja, Jason W.Ellis, Swaralipi Nandi, 2011 ; „Colonialism and the Emergence of Science Fiction (Early Classics of Science Fiction)” de John Rieder, 2008)
Cu toate acestea, SF-ul din Africa, şi Africa rămîn relativ neexplorate în SF. În scopul de a aborda această problemă, revista internaţională Paradoxa doreşte să primească eseuri despre tema „Africa SF”:
1. Exegeză despre SF-ul scris de autori africani, precum „Qui se souvient de la mer” (1962) de algerianul Mohammed Dib ; „La vie et demie” (1977) de congolezul Sony Labou Tansi, „Woman of the Aeroplanes” (1988), „Major Gentl and the Achimota Wars” (1992), „Big Bishop Roko and the Altar Gangsters” (2006) de ghanezul Kojo Laing, „Wizard of the Crow” (2006) de kenyanul Ngũgĩ wa Thiong’o (pseudonimul literar al lui James Ngugi), „Moxyland” (2008) şi „Zoo City” (2010) de sud-africana Lauren Beukes ; „Utopia” (2008) de egipteanul Ahmed Khaled Tawfik şi filme precum „Sankofa”,1993 (regizor : etiopianul Haile Gerima) ; „Les Saignantes”, 2005 (regizor : camerunezul Jean-Pierre Bekolo) ; „Africa Paradis”, 2006 (regizor : Sylvestre Amoussou, Benin), „District 9”, 2009 (regizor : sud-africanul Neil Blomkamp), „Pumzi”, 2009 (regizor : kenyana Wanuri Kahiu), „Kajola” (regizor : nigerianul Niyi Akinmolayan 2010). Romane precum “Le Dernier de l’empire” ( (1981) de senegalezul Sembène Ousmane şi „I Do Not Come to You By Chance” (2009) de nigeriana Adaobi Tricia Nwaubani pot fi interpretate ca aparţinînd science fiction-ului ? Există SF african produs de alte medii ?
2. Exegeza critică a autorilor, regizorilor, muzicienilor, artiştilor din diaspora africană mai ales dacă opera lor se referă la Africa, imperialism, colonialism, postcolonialism, globalizare, imperii şi/sau diaspora, cum ar fi Steven Barnes, Octavia Butler, Copperwire, Samuel R. Delany, Tananarive Due, Minister Faust, Andrea Hairston, Pauline Hopkins, Nalo Hopkinson, Shirby T. Hodge, Anthony Joseph, LaBelle, Nnedi Okorafor, Outkast, Parliament-Funkadelic, Charles Saunders, George S. Schuyler, Nishi Shawl, Sun Ra, John A. Williams.
3. Exegeză critică despre reprezentarea Africii în SF în viziunea unor autori neafricani, ca Jules Verne, Theodor Hertzka, Julian Huxley, J.G. Ballard, Mack Reynolds, VF Calverton, George Alec Effinger, Jon Courtenay Grimwood, A.M. Lightner, Ian MacDonald, Mike Resnick, precum şi în benzi desenate (de exemplu, Black Panther de autorul nigerian PowerMan).
Potenţialii contributori pot contacta editorul adresînd întrebări legate de oportunitatea unui anumit subiect Articolele trebuie să aibă între 6.000 şi 10.000 de cuvinte fără includerea lucrărilor citate şi trebuie redactate în conformitate cu regulile fixate de Modern Language Association. Manuscrisele trebuie expediate ca ataşamente în format MS Word. În cadrul e-mailului trebuie incluse numele, un rezumat de 250 de cuvinte precum şi orice alte informaţii relevante. Contribuţiile trebuie expediate editorului Paradoxa, Mark Bould pe adresa: mark.bould@gmail.com pînă la data de 1 martie 2013.
Revista Paradoxa : www.paradoxa.com.
Titlu original: Call for Papers: African Science Fiction