Festivalul filmului horror şi fantastic „Lună plină” :  Vom acorda atenție în egală măsură, descoperirii de noi talente/trenduri și retrospectivelor aplicat/tematice  pentru a promova un gen care merită din plin !

Un interviu cu Andrei Creţulescu, critic de film şi producător de cinema, selecționer al festivaluluiCristian Tamaș

Cristian Tamaş : Bună ziua, domnule Andrei Creţulescu, vă mulţumim pentru amabilitatea de a accepta acest interviu pentru Revista Societăţii Române de Science Fiction şi Fantasy !  Alături de Cristi Mărculescu, care s-a ocupat de scurt-metraje, sînteţi selecţioner al filmelor ce vor fi prezentate în cadrul Festivalului „Lună plină”.  Spuneţi-mi, vă rog, cine şi în ce context a avut ideea organizării în România a unui festival de film horror şi fantastic ?

Andrei Crețulescu : Cred că sunt trei ani de cînd am vorbit prima oară cu Tudor Giurgiu despre un festival de gen – iată că a durat ceva pînă ce ne-am urnit, dar sîntem pe drumul cel bun.

Cristian Tamaş : „Lună plină” va avea loc sub egida Festivalului internaţional de film Transilvania (TIFF).  Concret ce înseamnă aceasta ?

Andrei Crețulescu : În zece ani, TIFF a devenit un brand, poate singurul în materie de festival românesc – și cu siguranță singurul care să fie capabil să organizeze un festival pui, care să ajungă în timp să concureze suratele mai titrate din țările civilizate. „Concret”, echipa care organizează TIFF va organiza și Lună Plină – ceea ce înseamnă deopotrivă o garanție a calității și a durabilității.

Cristian Tamaş : Cine va face parte din juriul Festivalului „Lună plină” ?

Andrei Crețulescu : Prima ediție va fi practic doar un showcase de fime recente, de pe toate continentele, plus ceva clasice întru sărbătorirea înaintașilor. Competiție și juriu vom avea deci abia la ediția a doua – cînd sper să ne și lungim la șapte zile…

Cristian Tamaş : Cum se va crea o identitate, o personalitate, o specificitate Festivalului „Lună plină”, avînd în vedere că numai în Europa mai sînt 19 de festivaluri de film fantastic şi horror, fără a lua în considerare festivalurile Gérardmer, Neuchâtel, Sitges şi San Sebastian ? Dincolo de sintagma „primul şi singurul  festival de film fantastic din România”…

Andrei Crețulescu : Păi tocmai pentru că e primul și singurul :))  Și pentru că se întîmplă în Transilvania, și pentru că va acorda atenție, în egală măsură, descoperirii de noi talente/trenduri și retrospectivelor aplicat/tematice, și pentru că va promova un gen care merită din plin. Nu degeaba sunt încă 19 festivaluri în Europa…

Cristian Tamaş : Sînt filmele horror şi fantastice o pasiune a dumneavoastră ? Sau a lui Cristi Mărculescu, celălalt selecționer ?

Andrei Crețulescu : Cu siguranță. Genul e cumva nedreptățit – în lume, în general, în România, în special. O stare de fapt pe care ne dorim din suflet s-o schimbăm.

Cristian Tamaş : Am observat că sintagma „horror” figurează înaintea filmului „fantastic” în denumirea festivalului. Este ceva programatic în sensul predominanţei în cadrul selecţiei festivalului a filmelor de groază ? Sînt în general filmele horror atît de relevante estetic ? Sau au un număr mai mare de spectatori ?

Andrei Crețulescu : Nimic programat aici – uneori sintagmele se confundă, să zicem c-am vrut să fim cît mai puțin limitați. Și da, filmele horror sînt relevante – atît estetic cît și tematic. Un simplu parcurs cronologic prin oferta americană din anii 60 pînă astăzi, să zicem, reflectă, la o citire mai atentă, o cronică social/politică extrem de pertinentă.

Cristian Tamaş :  De ce a fost ales tocmai Biertan ca loc al desfăşurării unui festival de film ? Ce ar mai fi de vizitat în afară de o biserică săsească fortificată ? Ce se mai poate face în Biertan ?  Nu sînt cumva şi inconveniente precum dificultatea de a ajunge în acea localitate, infrastructura (capacitate redusă de cazare, masă, săli disponibile, etc.) ? V-aţi propus un anumit număr de participanţi ?

Andrei Crețulescu : Biserica este numai unul dintre atu-uri – e un loc splendid, în inima Transilvaniei, perfect pentru a descoperi oameni, tradiții și bunătăți… și pentru a te răcori la lăsarea serii cu niscai sperieturi bine țintite. Nu e deloc dificil de ajuns la Biertan (20 de minute de Sighișoara sau Mediaș), capacitatea de cazare e suficientă – să ținem cont de faptul că vom avea un loc de camping pentru 800 de persoane – , există chiar și o sală de cinema veritabilă și să nu uităm că un festival H&F e prin definiție unul de nișă, care nu-și propune să devină Cannes.

Cristian Tamaş : Consideraţi că există sau ar putea exista „o piaţă” pentru filmele horror şi fantastice în România ?

Andrei Crețulescu : Public există, piață mai puțin. Dar suntem abia la început, nu?

Cristian Tamaş : Există vreun film horror românesc ? Daţi-ne, vă rog, cîteva exemple de filme fantastice româneşti post 1990, în afară de „Domnişoara Cristina” (1992) şi „Şarpele” (1996) în regia lui Viorel Sergovici şi de recenta re-ecranizare a nuvelei lui Mircea Eliade în regia lui Alex Maftei ? Dar „Lupu” de Bogdan Mustaţă ? Şi „Micul spartan” al lui Dragoş Iuga ?

Andrei Crețulescu : În România nu se fac filme de gen, punct. „Lupu și „Micul spartan nu sînt gata încă. E nevoie de timp… din toate punctele de vedere.

Cristian Tamaş : În opinia mea, deşi avem atît o literatură fantastică bogată şi relevantă cît şi un science fiction românesc interesant şi divers, cinematografia românească nu a excelat vreodată în domeniul imaginarului. Regizorul Ion Popescu Gopo a avut o predispoziţie spre elemente de SF („Paşi spre Lună”, „Comedie fantastică”, „Faust XX”, „S-a furat o bombă”, „Galax”), Mircea Veroiu a făcut un singur film SF („Hyperion”, 1975), Sergiu Lupşe (scurtmetrajele „Trace&Shadow”, 2005  şi „Glow”, 2006 ); („Televiziune” din 1931, regia Jack Salvatori, cu George Vraca şi Gheorghe Storin, este un film românesc ? Dar fantasy-ul „Foc şi gheaţă : cronicile dragonului”, 2008, în regia lui Pitof ?) De ce oare nu avem mai multe filme SF şi fantastice româneşti ?

Andrei Crețulescu : Nu avem film SF românesc pentru că nu avem oameni suficient de pasionați și/sau norocoși. La noi se cam face un singur fel de filme – puțini sunt cei care au curajul să încerce și altceva. Plus că filmul de gen e asociat cu multiplexul, nu cu festivalurile –  o altă concepție stupidă, care sper să dispară curînd.

Cristian Tamaş : Veţi selecta şi filme SF în cadrul festivalului ? Eventual, atunci cînd vor fi şi dacă vor fi finalizate, filme româneşti precum „Omega Rose” şi „Cernozaurii” ?

Andrei Crețulescu : Depinde de calitate – Omega Rose îl aștept cu nerăbdare, sper să fie un moment de cotitură în cinema-ul românesc.

Cristian Tamaş : Puteți menționa cîteva filme fantastice sau horror sau SF pe care le apreciați și le puteți recomanda ?

Andrei Crețulescu : De la Tod Browning și James Whale pînă la Pascal Laugier și Lucky McKee, trecînd prin Murnau, Corman, Argento, Deodato, Raimi, Cronenberg, Romero, Tobe Hooper, Larry Cohen, Jackson, De la Iglesia, Carpenter, Balaguero… lista cu (unele dintre) filmele făcute de oamenii ăștia care înseamnă ceva pentru mine și pentru cinema ar fi uriașă. Dacă e să recomand un singur titlu, din scurt, arunci aleg o obscuritate din 1962 care se cheamă „Carnival of Souls”, singurul lung de ficțiune regizat de documentaristul Herk Harvey – o bijuterie atmosferică ce merită (re)descoperită, poate la următoarea ediție Lună Plină.

Cristian Tamaş : Ce i-ar determina pe fanii F&SF să cheltuie minim 1.000 de lei de persoană (transport dus-întors, cazare, masă, bani de buzunar) pentru a fi prezenți timp de trei-patru  zile la festivalul „Lună plină” ?

Andrei Crețulescu : Pasiunea pentru cinema, pentru povești, pentru senzații tari, pentru călătorii, pentru aventură. Și, din nou, pentru cinema.

Vă mulțumesc, domnule Andrei Crețulescu și vă dorim mult succes cu festivalul „Lună plină” !

Andrei Crețulescu (n. 22 octombrie 1974, București), critic de film, producător.

Co-fondator împreună cu doamna Codruța Crețulescu al casei de film Kinosseur în iulie 2011.

Membru al FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique/Federația internațională a criticilor de film), al Asociației române a criticilor de film din cadrul Uniunii Cineaștilor din România (UCIN), al Asociației pentru Promovarea filmului românesc (APFR),

una dintre cele mai importante entități din domeniul cinematografiei și promovării filmului din România.

Membru al juriului FIPRESCI la ediția a zecea din 2011 a Festivalului de internațional de film Transilvania (TIFF).

Andrei Crețulescu a scris cronică și articole despre film la publicațiile „Dilema Veche”, „Observator

Cultural”, „KinoKultura”, „Republik” ,„Apropo”, „Art&Roll”, „Sunete”, „VIP”,  „Esquire”, „HBO Film Magazine”, www.hboclub.ro, „BeWhere”, „Time Out Bucureşti”.

Selecționer pentru scurt metraje pentru festivalul de film „Anonimul” 2005 și DaKino IFF din 2007. Membru al juriului criticilor la festivalul DaKino–ediția a cincisprezecea/2005 și a optsprezecea ediție/2008.

Membru al juriului criticilor la Premiile naționale ale cinematografiei 2005.

Membriu al juriului la festivalul Anonimul – ediția a treia/2006.

Membru al juriului de preselecție : Premiile GOPO  – prima ediție/2007.

Președinte al juriului pentru scurtmetraje, festivalul internațional de film Iași– a doua ediție/2010

Din 2008 director artistic al festivalului internațional de film București.

Producător al serialului „În derivă” (primul serial românesc sub egida HBO România, regia Adrian Sitaru&Titus Muntean) și a mai multor documentare HBO: „Apocalipsa după șoferi” (regia Alexandru Solomon), „Nunţi, muzici şi casete video (regia Tudor Giurgiu, „Australia (regia Claudiu Mitcu), „Lumea văzută de Ion B.” (regia Alexander Nanau; 2010 International Emmy Award for Best Arts Programming), „Circul vesel” (regia Claudiu Mitcu), „The Shukar Collective Project (regia Matei Alexandru Mocanu),  „Victoria (regia Ana Vlad & Adi Voicu), „Doina groparilor” (regia Pavel Cuzuioc), „Vorbitor” (regia Alex Baciu & Radu Muntean).

Contributor  („Nu mișcă nimeni ! Noul cinema românesc, gen”) la volumul „Noul cinema românesc. De la tovarășul Ceaușescu la domnul Lăzărescu”, coordonat de Cristina Corciovescu și Magda Mihăilescu, editura Polirom, 2011.

Festivalul de horror și film fantasticLună plină” :

http://tiff.ro/tiff/stiri/festivalul-filmului-horror-fantastic

Kinosseur : http://www.kinosseur.ro/

Asociația pentru promovarea filmului românesc : http://www.romfilmpromotion.ro/

http://www.romfilmpromotion.ro/sites/default/files/Catalog%20Filme%20Romanesti%202011.pdf