În faţa clasei
Apăsă pe clanţă şi intră în clasă.
Îşi drese glasul suficient de sonor ca să fie clar că este acolo. Câţiva elevi fugiră în bănci.
Citi catalogul din picioare sprijinindu-se cu mâinile în catedra scrijelită, nu foarte diferită de cea de la care i s-a predat şi lui economie când era în liceu. Încercă să reţină nume dar renunţă ştiind că nu are nici o şansă. Apoi trase aer în piept. Nici un discurs nu începe cu citirea numelor celor din audienţă:
– Unii oameni se uită la TV şi se întreabă cum de unii sunt în cei 99% şi alţii în cei 1%. Voi ce credeţi?
O linişte jenantă urmă întrebării lui Ciprian. Pedagogia nu te pregătea pentru asta.
– Deci de ce credeţi că unii sunt mai bogaţi decât alţii?
– Pentru că aşa i-a făcut mama lor? întrebă un băiat scund şi slăbuţ stârnind zâmbete în clasă.
– Nu e chiar greşit. E adevărat că mulţi oameni se nasc putred de bogaţi. Întrebarea este cum fac să rămână aşa. Un vechi proverb chinezesc spune că averea unei familii nu ajunge la a treia generaţie. Chinezii au văzut că oamenii bogaţi din naştere se prosteau şi pierdeau averea. Deci unii oamenii sunt bogaţi din naştere da asta nu ţine prea multe generaţii. Cum fac alţi oameni să fie bogaţi?
– Învaţă şi devin membri productivi ai societăţii? intonă un elev negricios.
– Multă ironie şi neîncredere în realizare prin forţele proprii în voi simt; elevii nu se prinseră; erau prea tineri şi LucasArt nu mai scosese filme de mult – secretul era să nu te aştepţi ca oamenii să râdă când spui o glumă, altfel apărea tăcerea jenantă de care îi spunea Alina. De ce credeţi că nu prin muncă se poate obţine avere? Domnişoară?
– Păi ne uităm în jurul nostru. Sunt bogaţi toţi… şmecherii. vorbise o fată uscăţivă care privea iscoditor.
– Ca de exemplu?
– Ca Fernando Fabulos. puştiul ceva mai înalt putea fi un manelist convins, dacă nu s-ar fi confundat cu noua modă hip. Pe Ciprian îl derutau foarte tare chestiile astea.
– Şi voi credeţi că Fernando Fabulos demonstrează că nu performanţa aduce bogăţie?
Elevii tăcură aprobativ.
– Mă, dacă stăm să ne gândim, Fernando Fabulos are bani din motive explicabile. Cum face Fernando Fabulos bani?
– Vinde “Manele Adevărate”, răspunse puştiul înalt, “Eşti o speculantă”, “Mă aleargă cămătarii” sau “Cumpăr gaborii la snop”. răspunse manelarul în râsetele clasei.
– Şi cine le cumpără? continuă Ciprian când se potoliră.
– ….., elevii tăceau în căutarea unor denumiri mai academice decât manelar şi cocalar.
– Oameni ca noi. Nu contează cum vreţi să le spuneţi, atât timp cât au bani cu care să cumpere sunt oameni ca noi. Manelari, cocalari, burtoşi… Important este că au bani şi că sunt dispuşi să îi dea pe manele. Cântăreţii de manele fac bani pentru că există cerere pentru aşa ceva. De fapt, întrebarea pe care un om inteligent ar trebui să şi-o pună este: de ce nu facem toţi ca Fernando?
– Pentru că nu avem talent. Răspunse din nou tipul înalt.
– Asta presupune că Fernando ar avea. De ce nu facem alte lucruri extraordinare? De exemplu de ce nu ne facem fotbalişti, aventurieri, actori, detectivi sau astronauţi? Toată lumea vrea să fie astronaut…
– …
– Pentru că e riscant. Televizorul vă arată un Fernando Fabulos şi voi gata sunteţi terminaţi. Dar pentru fiecare Fernando Fabulos există 100 de Fernando care o dau în bară. Ce faceţi acum (sau ce speră părinţii voștri că faceţi) este cel mai profitabil loz pe care îl puteţi trage. E adevărat că şi câştigul este mai mic decât dacă aţi fi Fernando Fabulos, dar şi riscul e mult mai mic. Înţelegeţi?
– …
– Noţiunie de risc şi câştig ar trebui să vă fie cunoscute până acum. Nu aţi făcut la matematică despre asta?
– Nu. răspunseră repezit mai multe voci.
– Ba da mă, interveni un tip care fusese tăcut până atunci. Nu mai ştiţi când ne explica profu’ că nu e bine să pariem şi să jucăm la lotto.
– Aha. E bine că aveţi noţiunile de bază. La economie o să explorăm noţiunea de risc. În cadrul proiectului pe care îl faceţi o să vedeţi pe pielea voastră ce înseamnă să rişti şi să câştigi. Norocul vostru e că nu lucrăm pe bani adevăraţi. Va fi vorba de o mică afacere virtuală care porneşte de la 4 salarii minime pe economie. Nu e tocmai o avere pentru că am vrut să lucrăm pe ceva realist. În fiecare săptămână veţi primi câte o sarcină. În funcţie de cât de bine faceţi sarcina şi de cât noroc aveţi vă va creşte Net Present Value. Când treceţi de 9000 aveţi 10. Întrebări?
– Pot să merg la toaletă?
– Dispari! Întrebări inteligente?
– Cum adică în funcţie de risc ne va creşte value?! jucăm un joc de noroc şi în funcţie de asta primim notele? întrebă o fată despre care mai târziu avea să afle că o cheamă Maria Şerparu.
– E bine că întrebaţi despre asta, domnişoară. Cum bine observa colegul dumneavoastră, bogăţia ţine şi de noroc. În rezolvarea sarcinilor veţi avea de evaluat riscul şi de luat anumite decizii de afaceri. S-ar putea ca, deşi aţi analizat toate posibilitățile şi aţi încercat să anticipaţi riscurile, să se întâmple ceva neprevăzut care să vă facă să pierdeţi bani. O echipă va fi mai norocoasă decât celelalte şi i se va comunica acest lucru. Prin asta vom simula atât oamenii care sunt norocoşi, dacă există aşa ceva, şi oamenii care îşi ajută norocul în relaţia cu statul prin şpagă şi pile. Va mai fi o echipă care nu va porni ca voi de la 4000 net present value ci de la 6000 pentru că aşa i-a făcut mama lor. Prin asta vom simula şi oamenii care se nasc putred de bogaţi. La sfârşit vom vedea cine se descurcă cel mai bine, bogaţii, norocoşii sau muncitorii.
– Ce e net present value? întrebă un elev care nu se remarca decât prin figura dubioasă. Ciprian ştia că de multe ori elevii deştepţi par nişte infractori.
– Bună întrebare! E o “chestie” care nu vă permite să vindeţi toate activele la prima sarcină şi să declaraţi profit uriaş; nu o să inventaţi voi ingineria financiară la un proiect la economie, mai e timp pentru asta. La ora viitoare o să vă explic calculele de bază, acum pauză.
Probabil mai eficient decât a antrena elevii în discuţie, era să le dai pauză mai devreme cu 20 de minute. Asta te făcea zeul lor, dar nu se putea scrie asta în manualele de pedagogie; se gândi Ciprian în timp ce lăsă catalogul la cancelarie.
Acasă Alina îl aştepta cu ciorbă de zdrenţe deşi era rândul lui să gătească. Începu să mănânce hulpav.
– Îmi povesteşti după ce mănânci. Acum să îţi spun eu ceva tare.
– Hă?
– Am găsit asta. Alina îi întinse o ştire printată.
– Programul Prometheus? Sună a un SF de clasă B.
– … Citeşte şi pe urmă dă-ţi cu părerea.
Ciprian se apucă să citească pe diagonală. Începutul descria puţin legenda lui Prometheus. Asta îi atrase atenţia. SF junkies scriau dezordonat şi gălăgios. “Manifestul Prometheus” era scris profesionist. Apela la ideea că oamenii pot să se răzvrătească, dar o făcea bazându-se pe un mit. Apoi explica sumar un sistem de sateliţi invers orbitali care urmau să transforme energia cinetică a orbitei Pământului în curent. Detaliile tehnice erau extinse în “secţiunea 1 – Detalii tehnice” (!)… Ciprian înghiţi sec.
– Ce s-a întâmplat? e prea palpitant SF-ul?
– Nu e tocmai ce mă aşteptam.
– Exact aşa m-am gândit şi eu. Vezi cum e scris? Nici un manifest nu e aşa…
– Mă gândeam la chestii asemănătoare pe care le-am văzut. Când eram mic am citit pe calculatorul lui taică-meu un manifest împotriva benzinarilor. Era plin de energie, dar era incoerent şi dezlânat. Ăsta este…
– Numai bun de pus în practică.
– Are o referire la un mit, are secţiuni: Informaţii tehnice, Informaţii economice, Strategii politice, Instrumente juridice, Metode de finanţare, Proprietate intelectuală şi nici nu îmi imaginez ce înseamnă “Măsuri anti-schismatice şi de management viral”. Văd că are şi siglă. Hai să fim serioşi. Cine boala pierde timpul să pună siglă? Chestia asta este foarte profesionistă. Sigur nu e un astro-turff?
– Dap. E de pe un forum de proiecte de energie alternativă. L-a propus un student la fizică din Tailanda. Sullak Tamir parcă.
– Şi studentul ăsta are cunoştinţe de Strategii politice?
– Probabil că da. Sau poate a scris doar informaţiile tehnice şi pe urmă s-a documentat pentru restul.
Ciprian încercă să citească din nou, dar Alina îi luă hoţeşte manifestul.
– Termină de mâncat că se sleieşte.
Ciprian începu să mănânce gânditor. Sigla Prometheus era o flacără roşiatică pe un fundal negru. Era atât de simpluţă şi totuşi aşa a părut la început şi ideea de a folosi un măr ca marcă.
– Ştiu la ce te gândeşti…
– Serios?
– Te gândeşti că proiectul ăsta nu o să aibă nici o şansă.
– Păi. Ceva de genu’.
– Crezi că o să fie trântit de companiile mari şi rele. “Bariere de intrare pe piaţă prea mari” şi alte lozinci pe care le-am învăţat în facultate.
– Şi asta. Dar mă gândeam că programul ăsta nu o să aibă nici un fel de vizibilitate. Va fi ca şi cum nu există cât timp presa nu spune nimic despre el.
– Aici greşeşti Ciprian, începu Alina. Companiile astea sunt tari pentru că au suficienţi nătărăi care să cumpere de la ele şi oamenii s-au săturat să fie curvele porcilor capitalişti.
– Ciudat, eu începusem să cred că le place. Apropo, ştii bancul cu vânătorul de urşi?
– Probabil că e ceva porcos. Eu zic că oamenilor li s-a acrit foarte tare de starea actuală. Toate porcăriile pe care le-au înghiţit: Războiul alimentar, Falimentul fondurilor de pensii, Marea panică bancară, comisia electorală europeană. Cât crezi că suportă oamenii?
– Mult… Până mor? Îţi zic şi eu două: Wikileaks şi Occupy Wall Street. Au dat FAIL rău oamenii deşi aveau intenţii bune.
– Diferenţa este că de data asta oamenii urmăresc să atace sistemul acolo unde doare. Adică vor să facă ceva care să le ia banii.
– O să îi cumpere cu totul. If you can’t defeat them, buy them.
– Nţ!
– Cum adică Nţ? Cumpără tot programul. Aggressive takeover.
– Secţiunea Instrumente Juridice, paragraful 6: No legal entity may own Prometheus shares. No person shall have more than 100 Prometheus shares.
– Moaa… Au pus condiţie ca toţi acţionarii să fie egali şi să nu existe acţionari persoane juridice… E chiar tare tipul ăsta… Sullak.
– Dap. Acum o să se vadă ce înseamnă cei 99%.
În trei luni Sullak a fost găsit spânzurat în condiţii suspecte conform brumei de suporteri de care se bucura programul Prometheus. Ca orice moarte suspectă cu iz de conspiraţie a creat delir. A fost exact ce era necesar pentru ca programul Prometheus să ajungă la ştiri.
A star is born… 🙂
Dezvoltarea temei mi se pare prost controlată şi se clădeşte pe o frustrare gestionată cu stângăcie din punct de vedere estetic. Miza e mică, de conjuctură, de partizanat, aş spune de clasă socială, un soi de marxism ieftin (al viitorului dacă doriţi). Nu prea trezeşte interes, detaliile, “introspecţiile” sunt ori inutile, ori neputincioase.
Partea bună e că pe alocuri are umor, dar episoadele se sting repede şi se pierd în încâlcituri stilistice ori logice care îngreunează desfăşurarea narativă. Nu neg că ar putea fi interesant pentru un economist, politician, ideolog fanatic şi chiţibuşar, habar n-am, însă mie mi s-a părut greoi şi plictisitor, un text pe care l-am abandonat de vreo 4 ori, dar acum mi-am luat avânt şi am ajuns aproape de jumătate. Poate că se salvează în a doua parte, dar m-a pierdut iremediabil pe drum.
Calin, un singur comentariu la comentariul tau, pe care singur ti-l demontezi: cum de esti sigur cum e si care e miza, daca nu ai citit decat jumate?
Avertismentul de la final ar fi fost util la inceput. Nu toata lumea are chef sau timp sa citeasca un text de asemenea dimensiuni de mai multe ori. Si e pacat, fiindca avem de-a face cu o pepita intr-un bulgare de steril. Pentru autor: as schimba titlul; singurul lucru care m-a determinat sa ma apuc de lectura a fost comentariul lui Mircea Coman. Si inca ceva, de data asta pentru admin: nu-i pacat ca un text cu potential sa fie viciat de lipsa oricarei urme de corectura?
Aha, deci e un text cu potential. Si a fost corectat, suficient de mult ca sa nu diminueze valoarea textului si suficient de putin ca sa nu dea o falsa impresie despre valoarea autorului. Totusi Bear, e vorba de un text in concurs.
Bineinteles ca e un text cu potential, altfel nu ajungeam sa citesc avertismentul. Dupa 17 ani de munca de redactare si editare, ajungi sa iti dai seama de un text cu potential dupa cel mult o pagina, doua.
Sint curios, cum anume alegi ce anume corectezi si ce nu? Chiar daca e un text in concurs, e musai sa-i faci o corectura completa, din respect pentru cei care vor incerca sa il citeasca. O CORECTURA nu o REDACTARE. Daca sesizezi diferenta.
Bear, am lucrat cu redactori pe vremea cand o redactare facea diferenta. Stiu ce vrei sa spui. Dar nu as incerca tocmai acum sa spun ce corectez. E suficient ca autorul poate face diferenta. As lasa luminile reflectoarelor pe el 😉
Ben, textul arei idei curajoase, nu foarte verificate – e drept, dar plauzibile intr-un text SF. Satelitii trebuiau neutralizati in timp util ca cineva sa poata scapa. Se pot face foarte multe pe text sau pe langa text, dar nu despre asta discutam. E un text de debut absolut, si e foarte bun, in aceste conditii.
e musai ca autorul sa revina si sa “strecoare” textul. are in el fenomenal de multe amanunte care nu ajuta, nu omogenizeaza, nu implinesc ideea centrala. desigur, mai sunt si alte modificari ce trebuie facute… intrucat instrumentele se deterioreaza mult mai repede decat se prezinta in text – in cazul unei caderi in Soare. nu mai e nevoie de cineva care sa strice satelitii, nu mai zic ca acest proces termina tot viul mai repede decat orice sinucidere sau executie – fie ea si “in masa”. sau ca retelele globale nu mai au suportul necesar.
ramanem cu o prezentare trunchiata si copilaroasa a acestor efecte.
DAR: nu este foarte greu de modificat, insa este migalos.
ideea este SF (unul din sfera economiei, mai mult) iar complexitatea textului e doar aparenta, fiind fortata de foarte multe insertii care nu adauga, ci mai mult scad valoarea textului.
a fost aruncat in concurs prea devreme. e prea necitit de prieteni doritori sa atraga atentia asupra problemelor lui.
mare pacat… o sa dau 4 stelute… desi realizarea lui e de maxim doua, in momentul asta!
trebuie rescris, pur si simplu!
bafta si forta de munca – sa poti face asta!
@eugen “… textul arei idei curajoase, nu foarte verificate…”
asta e scuza? sa fim seriosi, nu e concurs de curaj, nu?
ca daca da… povestim ce-am pescuit… fara sa uploadam poze.
debutul absolut al catorva dintre cititorii de pe aici… n-a fost rau deloc, deci suntem obisnuiti si cu asa ceva!
textul asta trebuie muncit.
crunt!
Ben, nu e scuza. Cautand peste tot scuze care sa acuze, incepi sa exagerezi, si treptat n-o sa te mai bage lumea in seama.
Povestirile pescaresti si vanatoresti au farmecul lor, si nimeni nu cere poze. Cel putin asta am remarcat la Sadoveanu.
@eugen “…Ben, nu e scuza. Cautand peste tot scuze care sa acuze, incepi sa exagerezi, si treptat n-o sa te mai bage lumea in seama.”
asa, ma temeam ca la un concurs pot fi admise acest gen de scuze!
pai, atunci e ok… si autorul poate tine cont de sugestii.
Dl. Eugen, nu văd nicio autodemontare acolo. Argumentele le-am spus (şi am folosit eufemisme, n-am vrut să fiu prea acid tocmai de sărbători), nu mai repet. Miza nu vine la ceaiul de după, ea se adulmecă, ar trebui să plutească în aer. Consider prea slab textul pentru a mai pierde timpul cu el. Llosa nu s-ar fi luat chiar cu mâinile de cap, e mult prea stilat, dar cred că ar fi zâmbit cu îngăduinţă (îi recomand cu căldură autorului “Scrisorile către un tânăr romancier” sau măcar ce spune Aliette de Boddard aici pe site).
Pe de altă parte mi-e limpede că între concepţiile noastre despre ce înseamnă literatura e o mare deosebire, până la urmă e bine asta, dar, după mine, încurajând astfel de texte nu e de mirare că literatura de calitate e un tren pierdut pentru SF. Bineînţeles că simţul estetic e subiectiv, dar nu cred că ar strica ceva mai multă rigoare, dacă se vrea un concurs serios. În ce mă priveşte, a fost instructiv şi promit să nu mai deranjez atât de mult.
Domnule Samarghitan, daca vroiati sa subliniati distantarea nu trebuia sa folositi o formula nepotrivita de adresare. Sau a fost cu intentie?
In primul rand, pentru a comenta un text, e recomandabila taria de a-l duce pana la capat. Altfel, nu vad ce consistenta ar avea argumentele. Chiar daca miza ar putea sa pluteasca in aer…
Ma bucur ca sunteti la un astfel de nivel incat Llosa sa nu va refuze in a evalua textele alaturi de dv., macar ipotetic, şi inteleg aversiunea fata de eventualii colegi de breasla, care merita sau nu merita o sansa. Dar conceptiile noastre, despre orice, chiar nu intra in discutie.
Presupun ca ati invatat cum sa jonglati cu persiflarea si ironia (deloc fina) astfel incat sa nu ramaneti dator nimanui. Felicitari, sunteti pe drumul cel bun.
“Concluzia mea în privinţa povestirii aci în discuţie este că, în ciuda neajunsurilor menţionate, mi-a lăsat o impresia aproape la fel de consistentă ca şi „Suspendaţi într-o rază de soare”, de Ben Ami. Păcat că astfel de texte apar (culmea coincidenţei! verificaţi datele!) la un an o dată. ”
Mircea Coman
Salutare și sărbători fericite!
Am primit cu interes comentarile de aici. În următoarele zile voi avea timp să le sistematizez și să aplic corecturile necesare povestirii.
Mulțumesc mai ales celor care au avut răbdare să o citească până la capăt și să îmi semnaleze incongruențe de stil sau de știință. Știu că nu am mai scris nimic și că sunt “riscant”. Problema sateliților de comunicare nu o observasem și urmăresc să o corectez.
Îmi pare rău că nu am găsit până acum acest site. E o comoară și ca să publici și ca să citești.