În ce domeniu lucraţi ? Sunteţi angajat/freelancer?
Lucrez de aproape 6 ani de zile in industria jocurilor video. Momentan, ocup functia de Art Director in cadrul studioului Ubisoft Romania. Pe langa aceasta lucrez de ceva timp ca freelancer pentru o companie care produce boardgame-uri.
Cu ce programe lucraţi şi ce tehnici folosiţi?
Progamul de baza in care lucrez este Adobe Photoshop, dar pe langa acesta am capatat experienta cu multe alte software-uri, cum ar fi Corel Painter, Google SketchUp, Zbrush si Artrage.
Ca tehnica- nimic deosebit. In general tind sa pornesc totul de la o schita rapida. Dupa aceea ma folosesc de orice mijloace posibile sa ajung la rezultatul dorit. Aceasta poate insemna orice de la folosirea de „brush”-uri customizate in Photoshop pana la folosirea de texturi si poze suprapuse in diverse moduri peste lucrare. Ce as vrea sa subliniez aici este ca nu conteaza aproape deloc tehnica folosita atata timp cat lucrarea finala este cat mai aproape de ceea ce ai dorit sa exprimi.
Cu ce alte arte aţi mai experimentat până acum ?
In tot acest timp am incercat sa cochetez si cu muzica, dar deoarece desenul imi ocupa prea mult din timp , nu am reusit sa ajung la nici un rezultat notabil. Pe langa desen m-am jucat putin si cu sculptura digitala, lucru pe care as vrea sa il aprofundez la un moment dat.
Care ar fi proiectul ideal în realizarea căruia aţi dori să vă implicaţi ca artist digital?
Ideal pentru oricine lucreaza in bransa mea ar fi sa ajunga la un stadiu in care sa poata lucra in orice proiect de mare anvergura, gen Avatar, Star Wars sau Lord of the Rings. In momentul de fata exista oameni care au ajuns sa faca asta, deci sperante mai sunt :).
Care sunt limitările muncii dvs de creaţie?
Profesional, limitarea vine in urma faptului ca tot ceea ce creezi trebuie sa urmeze o descriere, mai clara sau mai vaga, dupa cum e cazul. Acest lucru poate duce la o oarecare limitare a partii creative, dar, in nici un caz nu o inhiba. Pe plan personal nu am limite, sau mai bine zis nu imi impun limite, pentru ca in momentul in care o sa fac asta, o sa incetez sa mai evoluez.
Care sunt temele SF/fantasy preferate pe care le abordaţi în creaţiile dvs?
Pe partea SF sunt foarte atras de tot ceea ce inseamna evolutia omenirii, fie ea in bine sau in rau. Asta inseamna ca lucrarile mele SF cuprind atat metropole futuriste, populate de milioane de oameni, cat si peisaje dezolante post apocaliptice in care omenii ramasi se lupta sa ramana in viata.
Temele fantasy abordate in lucrarile mele sunt destul de uzuale. Acestea includ in general locatii medievale populate de cavaleri, orci, dragoni, si alte creaturi din domeniul fantasticului.
[nggallery id=cristi-balanescu]
Cum aţi descrie arta dvs în 3 cuvinte?
Spontana. Diversa. Realista.
Vorbiţi-mi despre o carte care v-a marcat şi v-a inspirat în egală măsură.
Cred ca cel mai mare impact l-a avut asupra mea citirea „Hobbit”-ului acum mult timp, dupa care a urmat in mod natural trilogia „The Lord of the Rings”. Acestea au fost cartile care mi-au deschis ochii asupra genului fantasy, despre care nu aveam prea mare idee pana la momentul respectiv.
Citiţi literatură SF/fantasy? Străină sau românească?
Citesc aproape exclusiv literatura fantasy straina (in limba engleza 🙂 ).
Dacă tehnologia continuă să progreseze cum credeţi că va arăta arta viitorului?
Tinand cont de trendul actual, cu filme 3D si jocuri video, probabil o sa se puna accent din ce in ce mai mult pe reprezentarea tridimensionala a ideilor artistului. Asta inseamna ca in curand o sa admiram in muzee holograme realizate de artisti celebrii, sau ca o sa ne plimbam prin tot felul de lumi virtuale. In acelasi timp sunt de parere ca arta traditionala, cum ar fi pictura sau sculptura, o sa sa ocupe in continuare un loc destul de important in cultura noastra.
Cum este persoana Cristi Balanescu versus artistul Cristi Balanescu?
Persoana Cristi Balanescu este mult mai calculata, iar artistul Cristi Balanescu este mult mai egoist.
Ce fel de film v-ar placea sa regizati?
Mi-as dori sa regizez un film capabil sa redefineasca un gen, asa cum a facut de exemplu Ridley Scott cu Blade Runner, al carui limbaj vizual, definit de geniul lui Syd Mead, este utilizat si acum la 30 de ani dupa aparitia filmului.
Cum ati descrie creaturile desenate de dvs : violente, infricosatoare, malefice, simpatice sau…?(vezi „Lava demon”)
Nu cred ca tind sa desenez doar un anumit gen de creaturi. Totul depinde foarte mult de starea de spirit in care ma aflu la momentul respectiv sau pur si simplu de ceea ce trebuie sa arat prin designul respectiv.„Lava Demon” se vrea a fi o creatura elementala, bazata pe foc, pentru un joc video oarecare. In teorie asta ar insemna ca trebuie sa fie infricosatoare. Prin alegerea culorilor vii si a formei umanoide, acesta devine un concept mai digerabil pentru publicul larg.
Ce semnifica oamenii cu cap de animal? (vezi „Wise guy”, „Bully”)
Totul a pornit cu descoperirea benzilor desenate „Blacksad”, unde toate personajele sunt animale antropomorfe a caror specie este aleasa in asa fel incat sa reprezinte cat mai bine personalitatea si caracterul lor. Am incercat si eu sa redau acest lucru intr-un mod mai fotorealist. Sper ca am reusit sa ma apropii, macar intr-o mica masura, de ceea ce au facut autorii lui „Blacksad”.
De ce creatura fantastica v-ati teme daca v-ati intalni cu ea?
De un inorog infometat 🙂
Ce semnifica jungla pentru dvs?
In primul rand inseamna libertate. Ma bucura faptul ca mai sunt locuri in care natura inca domneste, pe care omul inca nu a apucat sau nu a reusit sa isi puna amprenta, si care asteapta sa fie descoperite de cei ce stiu sa le aprecieze.
Ce anume a inspirat lucrarea „Ruins”?
Aceasta lucrare face parte dintr-o serie de concepte realizate pentru un joc video, prin care trebuia sa definesc aspectul unor zone in care avea sa ajunga jucatorul. In „Ruins” am incercat sa surprind momentul in care jucatorul razbind din desisurile junglei descopera aceasta locatie uitata de lume si acaparata de natura, in care nu a mai calcat picior de om timp de sute de ani.
Cum ar arata planeta ideala pe care v-ar placea sa locuiti?
Mi-ar placea sa traiesc pe o planeta pe care oamenii au invatat sa foloseasca resusele naturale intr-un mod nedestructiv si eficient, si in care tehnologia si natura sa se imbine intr-un mod armonios.
Ce fel de joc video v-ar placea sa creati?
De cand le-am vazut pentru prima oara am fost atras de filmele seria „Indiana Jones”, de spiritul si de dorinta de aventura pe care reusesc sa ti-o inspire. As vrea sa realizez un joc de genul action-adventure in acest univers si sa dau posibilitatea jucatorilor sa traiasca ei insasi acele aventuri minunate.
Intrebare deschisă: alegeţi întrebarea care aţi vrea să vi se pună şi răspundeţi la ea!
Cat de mult conteaza talentul in ceea ce faceti?
In opinia mea talentul conteaza intr-o proportie de 10%. Restul de 90 % inseamna doar munca si timp investit in a face ceea ce iti place. Nu imi place cand vin oameni la mine si imi spun ca ei nu pot face asa ceva pentru ca un au talentul necesar. Ce vreau eu sa le spun este ca am cunoscut oameni fara talent care au ajuns sa faca lucruri superbe, dar si oameni asa zisi „talentati” care nu au reusit sa faca nimic important pentru ca nu au fost dispusi sa munceasca pentru asta.
Numele real: Cristi Balanescu
Nickname SF/F : – Sandman
Locatia reala: (oras, tara) Bucuresti, ROMANIA
Locatia SF/F:: (locatie fantastica) Hobbiton, Middle Earth
Ocupatia : Art Director / Ilustrator / Concept Artist
Cartile SF/F preferate: The Lord of the Rings, The Farseer Trilogy, A Song of Ice & Fire, Ender’s Saga
Filme SF/F preferate: The Lord of the Rings, Indiana Jones, Blade Runner, Aliens, T2
Artistii SF/F preferati: Craig Mullins, Jaime Jones, Stephan Martiniere si multi altii
Interviu realizat de Luciana Brânduşa Grosu