La RomCon-ul organizat pe insula Atlantykron am sustinut un workshop despre Social Media Marketing si scriitori. Nu a iesit asa cum imi planificasem, dar a iesit bine si am folosit ideile si argumentele in mai multe discutii. Textul orientativ, in continuare:
Daca acum 100 de ani i-ai fi explicat unui cunoscut ca in viitorul apropiat oamenii vor fi capabili sa transmita instantaneu printr-o retea de fire, catre un terminal individual, text, imagini, sunete si, mai ales, volume uriase de informatie, ar fi considerat asta fictiune.
Mai ales cand i-ai fi spus ca toate acestea vor putea fi folosite pentru a comunica in timp real.
In cazul in care ar fi fost o persoana cu o minte deschisa ar fi considerat afirmatia ta drept fictiune stiintifica. Adica o descriere a unor fapte stiintifice care vor fi posibile la un moment dat in evolutia stiintifica a umanitatii.
Ei bine, internetul, asa cum il folosim astazi, a fost fictiune pana acum 20 de ani. Da. Pana acum 20 de ani. In ziua de 6 august 1991, Tim Berners-Lee prezenta online primul website asa cum le vedem noi pe cele de azi in fiecare zi: www.info.cern.ch
O perioada foarte scurta de timp pentru o istorie tumultuoasa si multe schimbari radicale in modul in care comunicam.
Creatia literara nu putea sa ramana in afara acestei revolutii. Si asta nu doar scriind despre fenomen, ci modificandu-se, adaptandu-se fenomenului online in sine si modului in care acesta a schimbat viata oamenilor.
Majoritatea opiniilor pe care le-am intalnit referitor la intalnirea dintre universul creatiei literare si mediul online sunt radicale. Ele anunta sau prevestesc disparitia unor moduri de a transmite creatia literara, precum tiparul, sau esecul unor metode noi de a citi, ecranul unui computer sau ebook reader-e.
Realitatea este mult mai complexa. Esenta insa ramane aceeasi de la inceputurile tiparului si pana la Kindle.
Chiar daca suportul pentru cuvantul scris se schimba, o carte ramane o carte.
Social Media este doar o alta metoda de comunicare. Este insa mai avantajoasa deoarece este o metoda de a comunica bidirectionala. Iti permite nu doar sa fii interesant pentru cei care te citesc, ci sa fii interesat in nevoile pe care le au.
In esenta, un scriitor foloseste social media pentru a se promova pe sine si cartile sale.
Facebook, Twitter, LinkedIn sunt instrumente pe care le poti folosi atunci cand vrei sa iti promovezi o carte noua.
Poti face aceste lucruri chiar inainte de a fi publicata cartea. Poti controla componenta de marketing online a cartii tale cu un cost minim. De exemplu, un grup creat pe Facebook din prietenii si cunoscutii tai, aceia dintre ei care sunt dispusi sa citeasca si sa critice ceea ce ai scris, iti poate fi de folos in a imbunatati varianta finala.
Poti sa creezi evenimente sau concursuri la care sa oferi ca premii exemplare tiparite din carte. Sa nu uitam faptul ca poti sa te adresezi nu doar prietenilor tai de pe Facebook, ci si prietenilor prietenilor tai.
Cel mai important lucru ramane sa directionezi toate aceste retele sociale catre o singura sursa: blog-ul tau sau pagina web a cartii. Acest loc este centrul universului tau literar online. Aici poti controla informatia pe care apoi o diseminezi cu ajutorul retelelor sociale.
Nu doresc sa vorbesc foarte mult despre aspecte tehnice. Doresc in schimb sa vorbesc despre modul de a gandi din spatele unei lansari de carte in mediul online.
Ai scris o carte. Foarte bine. Plecand de la premisa ca sunt 17 milioane de oameni in Romania si doar 0,1% din ei scriu o carte, esti unul din cei 17000 de creatori care vor sa isi publice o carte si sa devina scriitori.
Defintia scriitorului, ca profesie, este similara celei a oricarei profesii: o activitate din urma careia se castiga bani suficienti pentru a trai. Exista oameni care scriu de placere, dar un scriitor este doar acea persoana care doreste sa isi castige existenta din scris, din vanzarea cartilor pe care le scrie.
Publicare traditionala: O sa iti publicam cartea daca vei munci sa ti-o promovezi singur si iti vom opri din partea ta pana ne vom acoperi chelutielile uriase pe care le-am facut.
Publicarea independenta: Costurile pentru a iti publica cartea sunt de atat. Profitul obtinut il vom imparti dupa cum urmeaza incepand cu prima carte vanduta.
Exista si o a treia varianta: Auto-publicarea. Daca vrei sa faci o afacere din talentul tau trebuie sa actionezi si sa investesti. Nu inseamna sa astepti sa fii ales. Aceasta metoda poate sa foloseasca unele elemente din publicarea independenta sau nu. Insa intotdeauna incepe cu social media.
Incepe cu a fi un scriitor care este in acelasi timp managerul propriei comunitati de cititori.
Incepe cu a scrie pentru cei care te citesc deja si nu pentru o lume intreaga.
Incepe cu a colabora cu cititorii tai.
Continua cu a iti oferi cartile in format digital gratuit sau la un pret modic.
Continua cu a le include sugestiile in varianta finala a cartilor tale.
Continua cu a sti inainte de publicarea cartii ca exista oameni care te cunosc, carora le place cum scrii si au incredere in a te recomanda altora.
Se termina cu publicarea cartii in format tiparit.
Se termina cu cumpararea cartii intr-un numar suficient de exemplare pentru a avea un profit.
Se termina cu a incepe sa scrii urmatoarea carte.
Riscurile Social Media pentru un scriitor
- Sa te lasi dus de val
Promovarea online si creativitatea folosita pentru a scrie o carte sunt doua lucruri diferite. Este foarte usor sa uiti ca esti intr-o retea sociala pentru a comunica cu cei care te citesc si a iti promova cartea.
Daca mintea ta este mai fericita si trimita tweet-uri si sa posteze comentarii idioate pe Facebook, ai o problema pe care trebuie sa o rezolvi inainte de a fi capabil sa creezi ceva de calitate.
Un tweet are 140 de caractere. O carte are 100.000. Insa efortul pe care il pui intr-un tweet inutil poate fi echivalentul a poate de zece ori mai multe caractere intr-o carte.
A consuma timp pentru a creea mesajul promotional inseamna sa fii distras de la ceea ce conteaza cu adevarat.
- Sa nu dai drumul la carte cand e gata si sa astepti pana va fi perfecta
Sa stai cu o carte in lucru si sa o rescrii timp de 2 ani dupa ce e terminata este o prostie.
La fel, tentatia de a te publica pe tine insuti imediat pe suportul oferit de social media este o distractie de la obiectivul final.
Publica online, dar publica atunci cand cartea este gata si publica intr-o sursa: blog-ul tau sau al cartii. In retelele sociale trebuie sa apara doar link-uri, trimiteri, la sursa.
Acest lucru iti va permite sa ai controlul si sa poti contabiliza numarul de descarcari ale unei carti in format digital sau chiar vanzarile atunci cand iti vinzi cartea direct.
- Gena ucigasa
Dorinta de a fi totdeauna mai bun in comparatie cu altcineva este posibil sa fi fost initial ceva caracteristic barbatilor. Lumea moderna a modificat genetic si femeile in sensul ca ambele sexe isi definesc majoritatea actiunilor printr-o competitie de dragul competitiei.
Creatia literara a celorlalti nu este inamicul creatiei tale literare. Un scriitor trebuie sa isi asume rolul de educator pentru a crea cat mai multi cititori pentru carti in general.
Singurul obstacol sunt limitele pe care ti le impui singur.