În ce domeniu lucraţi ? Sunteţi angajat/freelancer?

Jonglez între ilustraţie şi „concept art” pentru jocuri. Sunt freelancer şi obţin comenzile  pe mail.

Cu ce programe lucraţi şi ce tehnici folosiţi?

De regulă, folosesc Photoshop şi câteodată 3D. Procesul variază de la lucrare la lucrare, mai bine zis, variază mult modul în care încep să lucrez.

Pot porni de la o schiţă rapidă, câteva linii pe o foaie, sau pot începe să lucrez direct digital. Îmi place să experimentez  şi să văd cum din tuşe aruncate la întâmplare ies forme şi se naşte compoziţia etc.

Dacă este vorba de un concept pentru un joc, şi este nevoie de imagini din mai multe unghiuri ale aceluiaşi obiect sau încăpere, atunci pornesc de la o schiţă 3D.

Cu ce alte arte aţi mai experimentat până acum ?

Nu prea experimentez. În materie de desen îmi face plăcere să pictez în acuarele sau acrilice.

Care ar fi proiectul ideal în realizarea căruia aţi  dori să vă implicaţi ca artist digital?

Cred că nu există un astfel de proiect. O dată cu fiecare proiect interesant, te entuziasmezi şi te implici total, sperând că vei produce lucrări de calitate. Nu ştiu…sunt foarte multe subiecte care aşteaptă să fie explorate. Oricum, ar trebui să fie un proiect  neconvenţional în care să primeze povestea, iar elementele de decor să ajute la spunerea poveştii mai bine.

Care sunt limitările muncii dvs de creaţie?

Limitările sunt timpul, banii şi desigur, cerinţele clienţilor; nu neapărat în ordinea aceasta.

Ca să le iau pe rând, timpul…oricând există un deadline în care trebuie să te încadrezi dacă vrei să mai primeşti comenzi de la respectivul client.

Banii, proiectul trebuie să renteze pentru că facturile nu se plătesc singure. Oricât de cool ar fi un proiect, banii îşi au importanţa lor.

Şi ultima limitare, clientul. Tu trebuie să duci la bun sfârşit ideea unui client, nu a ta. În primul rând, proiectul trebuie să corespundă cerinţelor lui. De obicei, eu încerc să le împac pe amândouă, să fac ceva care îi place clientului, dar îmi place şi mie în acelaşi timp. În fapt, în asta constă provocarea zilnică a muncii mele. Dar aceasta este şi sursa satisfacţiei mele profesionale.

Spuneţi-mi mai multe despre colaborarea cu scriitorul canadian Karl Schroeder pentru cartea “Pirate sun”.[2]

Înainte de acest proiect, mai lucrasem la coperţile a două volume de Karl Schroeder tot din seria VIRGA[3] .Cum autorului i-au plăcut foarte mult creaţiile mele, a vrut să lucrez tot eu şi la „Pirate Sun”. De obicei primesc un brief . În cazul acesta a fost la fel: am primit câteva pasaje din carte, pe care le-am citit pentru a-mi face o idee mai bună despre atmosfera, genul cărţii, tipul acţiunii şi locul unde se desfăşoară.

Mi s-a cerut să realizez o copertă de acţiune, însă o acţiune „mai potolită”, aşa că m-am inspirat din text pentru a crea uriaşele oraşe cilindrice ca background. Personal, acţiunea cărţii  mi-a creat senzaţia de „luptă de guerillă”. De aceea am desenat un „revoluţionar” a cărui unică cale de scăpare a fost tăiată de câteva drone.

Ce şanse sunt ca Dunărea să arate în 2013 ca în lucrarea dvs intitulată „Dunăre” ?

Eu sper că nu  foarte multe şanse. Oricum, suntem prea mici în univers ca să mai îmi fac problemeJ

Credeţi că oamenii vor reuşi în cele din urmă să-şi distrugă planeta?

Păi cam astă e ciclul vieţii…toate lucrurile mor şi din haos se naşte ordine…

Poate arta trage un semnal de alarmă când o societate merge în direcţia greşită?

Da, se poate trage un semnal de alarmă prin imagini care provoacă şoc, precum fotografiile despre continentul african, însă nimic nu se întâmplă peste noapte.

Spuneţi-mi mai multe despre lucrarea „Palat plutitor”.

A fost o comandă în care brieful a fost unul destul de ciudat : „a floating palace resembling a twisted steampunk keyboard”(un palat plutitor semănând cu o tastatură „răsucită” în stil steampunk[4]). O lucrare unde am avut mână liberă de la început până la sfârşit.

Ce ne puteţi spune despre lucrarea „Muzeul planetelor” ?

Lucrarea s-a  vrut  “un muzeu al planetelor”. Conceptul a fost următorul: în univers s-a format o insulă plutitoare din bucăţi de arhitectură şi relief din diverse părţi ale galaxiei . Din nou, am avut mână liberă.

Dar ideea lucrării „Watch out to whom you are praying”(Ai grijă cui te închini)? Aţi dorit să vorbiţi despre abuzurile de putere pe care le pot face la un moment de dat reprezentanţii unei religii sau…?

Nu, mesajul imaginii nu se adresează reprezentanţilor nici unei religii sau mai ştiu eu căror guru, lideri spirituali….Ideea a pornit de la individ şi de la ce crede el… acţiune şi reacţiune.

Care sunt temele SF/fantasy preferate pe care le abordaţi în creaţiile dvs?

Încerc să nu–mi dezvolt  preferinţe, însă am observat că în ultimul timp am desenat destul de mult în genul postapocaliptic. Altfel, îmi plac scenele SF pur, care se desfăşoară în spaţiu.

Cum aţi descrie arta dvs în 3 cuvinte?

Eclectică, clar-obscură.

Dacă arta dvs ar fi muzicală, în ce gen(uri) muzicale s-ar încadra şi ce instrumente aţi folosi?

Ţambal şi acordeon. Nu, glumesc, sau poate cine ştie …. nu m-am gândit niciodată, dar probabil, chitară şi tobe.

Vorbiţi-mi despre o carte  care v-a marcat şi v-a inspirat în egală măsură.

Pe mine m-au marcat destul de mult cărţile lui Jules Verne şi Jack London. Spiritul aventurii combinat cu lumile fantastice din aceste cărţi, m-au făcut să mă simt  „de- al locului”. Dar şi cărţi ca Dune sau seria Uplift au reuşit să mă fascineze.

Citiţi literatură SF/fantasy? Străină sau românească?

Literatura SF românească nu am citit niciodată. Literatură străină, nu am mai citit de curând. Din păcate nu am mai avut timp să citesc în ultima vreme.

Dacă tehnologia continuă să progreseze cum credeţi că va arăta arta viitorului?

Va fi ceva total diferit,  toate simţurile vor fi cumva implicate. Rămâne de văzut . Sper ca arta să aibă de jucat un rol mai important în viitor. Deocamdată, totul este doar de suprafaţă…advertising, marketing.

Cum vă ajută internetul în munca dvs?

Internetul mă ajută foarte mult să strâng referinţe şi, atunci când  am nevoie, să mă documentez pe un anumit subiect .Inspiraţia poate veni din orice sursă.

Vă simţiţi parte a unei comunităţi naţionale de artişti?

Da şi nu. Comunitatea artistică de  la noi nu este încă închegată, dar sperăm că lucrurile să se schimbe cât de curând. Însă, da,  există într-adevăr o comunitate de „concept art” care creşte de la o zi la alta.

Este arta o pasiune din copilărie sau o vocaţie recent descoperită?

De când eram mic îmi plăcea foarte mult să desenez. Însă cum mentalitatea generală este ca artiştii mor de foame, am lăsat creionul şi pensula, pentru stilou. Însă în primul an de facultate, am realizat că eu vreau să desenez pentru tot restul vieţii mele; să pot aşterne pe hârtie lumile pe care le văd şi le visez. Aşa că am renunţat la facultatea la care eram(ASE-Cibernetică) şi am continuat cu Arhitectura.

Întrebare deschisă: alegeţi întrebarea care aţi vrea să vi se pună şi răspundeţi la ea!

Îţi place ce faci? Da!

“Pirate sun” (Soare pirat) –ilustratie pentru cartea lui Karl Schroeder

“Danube 2013 “ (Dunarea in 2013)

“Museum of planets”(Muzeul planetelor)

“Queen of Candasce” (Regina Candasce)- ilustratie pentru cartea lui Karl Schroeder

“Hero’s grave” (Mormantul eroului)

Pagină realizată de Luciana Grosu


[1] Concept art este o formă de ilustraţie care-şi propune să dea o reprezentare vizuală unui concept, idei sau emoţii. Concept art se regăseşte în cărţi, filme, jocuri video, animaţii şi cărţi de benzi desenate.

[2] Prologul cărţii hard SF „Pirate Sun”, autor Karl Schroeder poate fi citit aici: http://www.kschroeder.com/my-books/pirate-sun/excerpt/prologue.

[3] Trilogia VIRGA de Karl Schroeder cuprinde cărţile „Cities of the air”,„Queen of Candesce” şi „Pirate Sun”.

[4] Steampunk (steam – abur, punk – conflict, protest) este un subgen al ştiinţificului fantastic  care a devenit proeminent în anii 80-90 ai secolului trecut. Subgenul este plasat în epoca victoriană engleză, dominat de numeroase invenţii asemănătoare cu cele descrise în romanele lui H. G. Wells şi Jules Verne. În general ambianţa steampunk este de natură cinică, pesimistă, macabră.Elemente tipice: vechicule propulsate de aburi, trenuri, vapoare, dirijabile, peisaj urban sumbru (coşuri de cărămidă roşie, cer întunecat, carosabil pavat cu macadam, felinare cu gaz).