Când a apărut monumentala Istorie critică a literaturii române, fandomul a fost indignat de următoarea afirmaţie a autorului: după 1990, literatura SF pare să fi dispărut.

Să încercăm, totuşi, să înţelegem de ce a făcut Nicolae Manolescu o asemenea afirmaţie, pentru că eu nu mă îndoiesc de sinceritatea ei.

De unde putea să afle domnul Manolescu de realizările fandomului?

Înainte de 1990, existau puţine edituri, cât să le numeri pe degetele unei mâini. Titlurile ce apăreau într-un an erau şi ele puţine, dar tirajele erau mari (chiar enorme, în comparaţie cu ce se întâmplă în zilele noastre). Iar distribuţia de carte, centralizată, făcea astfel ca fiecare librărie să primească măcar câteva exemplare din fiecare carte. Astfel, dacă te duceai din când în când la librărie, puteai să afli tot ce se publicase în ultimul timp. În plus, revistele literare (multe şi cu tiraj mare, ce se găseau la aproape toate chioşcurile) conţineau informaţii despre toate cărţile apărute.

După 1990, situaţia s-a schimbat radical. Avem sute de edituri, nu mai există o firmă de distribuţie de carte la nivel naţional, se publică uneori cărţi în tiraje reduse. De fapt, oricine poate publica o carte într-un tiraj de o sută de exemplare, pentru o sumă destul de rezonabilă, iar apoi împarte exemplarele prietenilor. Cum să afli ce cărţi au apărut? Nici măcar fandomul nu ştie tot ce apare – asta în condiţiile în care membrii fandomului cunosc blogurile şi site-urile care anunţă asemenea apariţii. Însă cineva din afară… n-are nici o şansă.

Deci domnul Manolescu putea să afle ce s-a mai publicat în domeniu literaturii SF din două surse: de la membrii Uniunii Scriitorilor şi din listele de premii acordate de aceaşi uniune.

Însă, din diferite motive, după 1990 autorii de literatură SF nu s-au îngrămădit să intre în USR. Asta şi pentru că USR nu are o secţie de literatură SF şi fantasy, după cum nu are nici pentru literatură poliţistă sau de aventuri. Toate astea sunt îngrămădite în secţia de literatură pentru copii şi tineret. Mai mult, autori importanţi înainte de 1990 – C. T. Popescu, Bogdan Ficeag, Dănuţ Ungureanu – s-au dedicat publicisticii. C.T. Popescu a intrat până la urmă în USR, dar în secţia de proză, renunţând să mai aibă de-a face cu SF-ul. Cam acelaşi lucru l-a făcut şi Radu Pavel Gheo. Iar alţi autori, care intraseră în USR în secţia de literatură pentru copii şi tineret – ca Rodica Bretin – au solicitat să fie transferaţi în secţia de proză.

Din punct de vedere al USR, se părea că activitatea literară în domeniul SF încetase. Abia în ultimii doi ani, uni autori de literatură SF şi-au exprimat dorinţa de a deveni membri ai USR – iar filialele din Bucureşti şi Timişoara i-au primit cu braţele deschise. Din nefericire, din cele povestite de Victor Martin, se pare că situaţia nu e la fel peste tot…

Cam la fel au stat lucrurile şi în domeniul premiilor USR. Înainte de 1990, USR a acordat mai multe premii unor  cărţi ale unor autori SF, a premiat şi povestiri cu diferite ocazii – adică literatura SF se bucura de atenţie. După 1989, premiile  primite de autori remarcaţi în domeniul literaturii SF au fost acordate pentru volume de critică literară sau biografii – adică pentru cărţi ce puteau fi considerate literatură pentru copii şi tineret.

Însă acordarea premiilor USR nu e o treabă prea simplă. Aceste premii se acordă doar membrilor USR sau volumelor de debut. Iar cei care considerau că volumele lor merită premiate trebuie să depună cărţile la USR – la o anumită persană, până la o anumită dată. Adică era nevoie să ştie aceste lucruri, trebuia să li le spună cineva. Un premiu pentru debut înseamnă nu numai recunoaşterea valorii cărţii, ci şi dreptul de a intra în USR cu o singură carte. Dacă Marian Truţă şi Cristi Teodorescu au ratat această ocazie, sper ca debutanţii din acest an – Adrian Buzdugan şi Oliviu Craznic – să fie sprijiniţi de editurile care i-au publicat şi să beneficieze de recunoaşterea pe care o merită.

Deci, concluzia e una singură: din punctul de vedere al domnului Nicolae Manolescu, activitatea literară în domeniul SF pare să fi încetat. Este obligaţia noastră – inclusiv a SRSFF – să demonstrăm că nu-i aşa, să convingem autorii care îndeplinesc condiţiile să solicite primirea în USR şi – cu ajutorul domnului Horia Gârbea, care a încercat şi anul acesta – să facem tot posibilul ca lucrările meritorii din domeniul literaturii SF şi fantasy să fie nominalizate (şi, dacă se poate, chiar premiate) de către USR. Astfel, vom demonstra că existăm şi că merităm băgaţi în seamă.

Liviu Radu