aleksandra cholewa

aleksandra cholewa

Momentul de debut al science fiction-ului în Polonia începe la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, cînd a fost publicat primul roman SF, „Wojciech Zdarzynski, istorisirea vieţii şi aventurilor sale” („Wojciech Zdarzynski, zycie  i przypadki swoje opisujacy”, 1785) de Michal Dymitr Krajewski, epopeea primului polonez pe Lună şi o descriere a civilizaţiei selenite.

În 1804, Jan Potocki (1761-1815) a publicat în franceză, „Manuscrit trouvé à Saragosse” („Manuscrisul de la Saragosa” – trad.rom., prefaţă şi note, Alexandru Sever, ed. Univers, 1971), o capodoperă fantasy dar care poate fi interpretată şi ca o serie infinită de universuri alternative ce izvorăsc unele din altele.

„Istoria viitorului” („Historia przyszlosci”, 1829 – 1842), de Adam Mickiewicz a fost publicată fragmentar în franţuzeşte în 1835. Poetul nu a reuşit să termine această vastă frescă şi părţi ale lucrării s-au pierdut. Cei mai proeminent scriitor SF polonez al începutului secolului XX  a fost Jerzy Żuławski (1874– 1915), cu a sa „Trilogie lunară” („Trylogia księżycowa”), frumos scrisă pentru timpul şi locul compoziţiei. „Trilogia lunară” constă în romanele „Pe globul de argint” („Na srebrnym globie”, 1901), „Cuceritorul” („Zwyciezca”, 1908),v şi  „Bătrînul Pămînt” („Stara Ziemia”, 1910).

Jerzy Żuławski a fost fratele bunicului regizorului Andrzej Żuławski care între 1975-1977  reuşise în proporţie covîrşitoare să ecranizeze „Pe globul de argint”. Continuarea filmărilor a fost oprită în 1978 de cenzura comunistă şi pelicula a fost lansată de-abia în 1987 iar în 1988 a fost prezentată la Festivalul internaţional de film de la Cannes.

Stefan Grabiński ( 1887 – 1936), supranumit şi „Edgar Allan Poe al Poloniei”  a scris fantasy şi horor, culegerea de povestiri „ Demonul vitezei” (Demon ruchu, 1919) este faimoasă în Polonia. Romanele sale sînt „Salamandra”  (1924), „Umbra lui Baphomet” („Cień Bafometa”, 1926), „Mînăstire şi mare” (Klasztor i morze, 1928) şi „Insula Itongo” („Wyspa Itongo”, 1936).

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 – 18 septembrie 1939), poet şi pictor avangardist care s-a sinucis la o zi după ce Rusia bolşevică a invadat Polonia orientală, şi-a transpus obsesiile apocaliptice privind „invazia hoadelor asiatice” şi a distrugerii culturii europene  în „Adio toamnei” („Pozegnanie jeseni”, 1927) şi „Insaţiabilitate” („Nienasycenie”, 1930), care combină acţiunea haotică, analiza filosofică şi discuţiile politice în scenarii profetice ale viitorului, descriind atrocităţile naziste şi bolşevice, anexarea şi colonizarea stalinistă a Poloniei.

Impunerea bolşevismului şi transformarea ţării într-o feudă rusească, a condus la utilizarea SF-ului ca armă ideologică, pentru propagandă totalitară şi diversiune de la realitatea gulagului cotidian facilitînd evadarea spre „viitorul radios al omenirii”. Deceniul proletcultist a facilitat apariţia unor lucrări SF emblematice pentru stilul „realist-socialist” ca „Viitorul pierdut” (Zagubiona przyszlosc, 1953), un soi de space-opera comunistă, a autorilor Krzysztof Borun şi Andrzej Trepka şi a romanelor timpurii ale lui Stanislaw Lem, „Astronauţii” (Astronauci, 1951; trad.rom.) şi „Norii lui Magellan” (Oblok Magellana, 1955 ; trad.rom.).

Ca şi în celelalte ţări est-europene bolşevizate, deceniul şase a adus o formă limitată de liberalizare culturală şi o „revolta în genunchi” a anumitor scriitori care şi-au dat seama de potenţialul anti-totalitar al SF-ului, duelîndu-se cu cenzura comunistă prin intermediul decorului SF şi limbajului esopic, descriind realitatea hîdă şi anomică a „celei mai înaintate şi înfloritoare orînduiri”.

Stanisław Lem a fost prin definiţie nu numai cel mai cunoscut scriitor SF polonez dar şi cel mai valoros. Alţi scriitori SF care au definit perioada comunistă au fost Konrad Fiałkowski, Adam Wisniewski-Snerg cu romanul „Robot” (1973), Wiktor Zwikiewicz cu „Delir pe Tharsys” (Delirium w Tharsys, 1986), Bohdan Petecki cu „Zonele Zero” (Strefy zerowe, 1972).

George Orwell a fost mentorul cel mai important al unei întregi generaţii de autori, datorită publicării de către editurile poloneze clandestine a romanului „1984” şi a „Fermei animalelor”.

De la sfîrşitul anilor 1970, au început să apară lucrări considerate ca aparţinînd SF-ului sociologic (fantastyka socjologiczna), un subgen polonez al SF-ului. SFS-ul se concentrează asupra universului societăţilor totalitar-imaginare. Această nişă este dominată de lucrări precum „Vîrtejul memoriei” (Wir pamieci, 1979) şi trilogia Apostezion (de Edmund Wnuk-Lipinski, „Cu faţa spre Pămînt” (Twarza ku Ziemi, 1981) de Maciej Parowski, „Limes inferior” – 1982 şi „Paradisul” (Paradyzja) de Janusz Zajdel, „Învingătorii somnoroşi” (Senni zwyciezcy, 1982) de  Marek Oramus. Unele opere ale lui Stanisław Lem aparţin de asemenea acestui subgen, precum „Manuscris găsit într-o cadă de baie” (Pamietniek znaleziony w wannie, 1961 ; trad.rom., ed.Univers, 1995, „Edificiul nebuniei absolute”, trad.Cristian Tudor Popescu) şi „Eden” ,1959 (trad.rom.Constantin Geambaşu, 1999, ed.Nemira).

Despărţirea de stalinism şi de realismul socialist a avut loc în cazul lui Lem în 1957, prin apariţia volumelor „Jurnalele stelare” (Dzienniki gwiazdowe), „Ancheta” (Sledztwo, 1959), „Invazia din Aldebaran” (Inwazja z Aldebarana, 1959), „Întoarcerea din stele” (Powrot s gwiazd, 1961; trad.rom., ed.Univers, 1997, Mihai Dan Pavelescu, Cristin Tudor Popescu, Constantin Geambaşu), „Cartea roboţilor” (Ksiega robotow, 1961), „Povestiri despre roboţi” (Bajki robotow, 1964), cuprinse mai tîrziu în volumul „Ciberiada”, 1965 (trad.rom.,Mihai Mitu, ed.Albatros, col.Fantastic Club, 1976; ed.integrală, ed.Nemira, 1994, trad.Mihai Mitu).

„Solaris”, 1961 (trad.rom. Adrian Rogoz, Teofil Roll, ed.Dacia, 1974) este capodopera lui Lem şi unul dintre romanele cele mai importante ale science fiction-ului mondial din toate timpurile.

„Summa technologiae” (1964) este o sinteză strălucită a posibilelor repercursiuni ale civilizaţiei umane asupra Terrei şi cosmosului, prin studierea aspectelor sociale, biologice, informaţional-cibernetice şi cosmogonice ale impactului lui Homo Sapiens asupra universului.

În studiul său „Fantastyka i futurologia” 1970, Lem a luat atitudine atît împotriva banalităţii antropomorfice a SF-ului sovietic cît şi împotriva stupidităţii prevalente a produselor comerciale SF americane lansate pe bandă rulantă pentru dependenţii de toate vîrstele.

După prăbuşirea comunismului, atunci cînd descrierea realităţii cotidiene nu a mai condus la stigmatizare socială, tortură şi închisoare, SF-ul sociologic s-a transformat în ficţiune politică avîndu-i ca reprezentanţi pe Rafał A. Ziemkiewicz şi Tomasz Kołodziejczak.

Autorii SF ai tinerelor generaţii s-au convertit la fantasy, un gen mult mai vandabil decît SF-ul şi datorită dispariţiei cenzurii ideologice, SF-ul cu temă politică pare desuet, dar avînd în vedere  instaurarea cenzurii comerciale (nu se publică decît ce este vandabil), gaura lăsată de estomparea SF-ului local a fost umplută de traduceri din engleză şi de import masiv de carte în engleză de firmele private Amber şi Arax.

Fantasy-uri poloneze au început să apară de la sfîrşitul anilor 80 ai secolului trecut dar de-abea la începutul anilor 90, s-au publicat textele definitorii, Saga Witcher de Andrzej Sapkowski,  Lumea Szerer de Feliks W. Kres şi textele lui Konrad T. Lewandowski.
Primele albume poloneze de benzi desenate SF&F au fost lansate tot în anii 80 (Funky Koval).
Pe plan internaţional, cel mai cunoscut scriitor polonez de science fiction este Stanisław Lem, ale cărui opere au fost publicate în peste patruzeci de limbi şi în 27 de milioane de exemplare dar sînt mult mai mulţi autori cunoscuţi doar în Polonia (sau în ţările vecine, precum Rusia şi Cehia).

Ca în oricare altă parte a lumii, science fiction-ul polonez este strînsă legătură cu fantasy-ul şi horrorul.

În Polonia se utilizează termenul „fantastyka” ca termen umbrelă pentru toate subgenurile imaginarului : SF, Fantasy şi Horror supranatural.

Deşi mulţi scriitori de limbă engleză au fost traduşi în poloneză, relativ puţine lucrări poloneze de science fiction sau fantasy au fost traduse în limba engleză.

Jacek Dukaj este unul dintre cei mai aclamaţi scriitori dintre anii 1990 – 2000, cîştigător a numeroase premii. Este cunoscut pentru complexitatea textelor sale, şi se spune adesea că o singură poveste scurtă a lui Dukaj conţine mai multe idei decît au secretat mulţi alţi scriitori în toate cărţile lor, timp de o viaţă. Lucrările sale sînt, în general, hard SF ; temele sale includ singularitatea tehnologică, nanotehnologia şi realitatea virtuală.

În ultimii cincisprezece ani, fantasy-ul a devenit preponderent atît ca număr de titluri editate cît şi ca număr de cumpărători şi cititori.

Andrzej Sapkowski este cel mai cunoscut autor polonez actual în domeniul imaginarului, tradus în multe limbi (în special în engleză), notorietatea sa se datoreşte seriei fantasy Witcher.

Anna Kańtoch este o autoare destul de tînără, care a cîştigat deja două premii Zajdel. Ea a început cu fantasy, dar a început recent să scrie science fiction (sau cum pretind unii, new weird).

Andrzej Pilipiuk este autorul seriei pline de umor despre Jakub Wędrowycz, un exorcist alcoolic şi super-erou în ciuda voinţei sale. Recent, Pilipiuk a început o altă serie devenită la fel de  populară, despre aventurile a trei femei: o vampiriţă de 1000 de ani, o alchimistă avînd 300 de ani, şi o fostă securistă. Un personaj recurent  al seriei este alchimistul Michał Sędziwój,  iar universul este acelaşi ca în seria despre JakubWędrowycz (care îşi face apariţia din timp în timp); Ewa Białołęcka scrie în principal fantasy plin de umor pentru adolescenti. Anna Brzezińska este cunoscută pentru recent terminata saga fantasy, prima carte  a seriei (Zbójecki Gościniec) a fost lansată în 1999. Ea scrie, de asemenea, în colaborare cu soţul ei despre primul război mondial şi deţine una dintre editurile RUNA. Jakub Ćwiek este un autor tînăr, foarte prolific, cunoscut mai ales pentru personajul lui, Loki, care colaborează cu îngerii pentru a distruge alte religii. Scrie de asemenea, horror. Jarosław Grzędowicz este autor de fantasy, cîştigător al premiului Zajdel. Scrie, de asemenea, horror şi cel mai recent, science fiction. Maja Lidia Kossakowska este o autoare de fantasy,  specificitatea ei este utilizarea frecventă a îngerilor. Și-a găsit inspiraţia în diferite mitologii ale lumii. Jacek Komuda este cunoscut pentru textele  sale fantasy cu acţiunea în Uniunea polono-lituaniană; Stilul lui seamănă mult cu cel al unui roman istoric, deşi el nu are vreo timiditate în utilizarea elementelor supranaturale, cum ar fi vrăjitoarele şi diavolii. El este, de asemenea, unul dintre autorii jocului de rol (role play) „Pola Dzikie” (Domenii sălbatice) cu acţiunea în acea perioadă;

Fandomul

Fandomul polonez este  numeros, existînd zeci de convenţii în întreaga Polonia.

Se estimează că fandomul polonez are peste 5000 de membri înregistraţi.

Cea mai mare manifestare este Polcon, convenţia naţională poloneză de SF  (prima ediţie a acestuia a avut loc în 1982) iar alte convenţii importante includ Falkon, Wrocławskie Dni Fantastyki (Zilele fantastice ale Wrocławului), Pyrkon şi Nordcon.

Cele mai importante premii acordate de către fani sînt Janusz Zajdel  şi Śląkfa, acesta fiind decernat de cel mai vechi club SF  polonez, Clubul SF Silezian. Convenţiile în Polonia sunt aproape de facto „convenţii de science-fiction şi fantasy” şi sunt adesea puternic mixate cu  jocuri de rol (LARPs) şi secţiuni dedicate benzilor desenate şi fenomenului manga & anime deşi fandomurile specializate tind să-şi organizeze convenţiile proprii. Există de asemenea convenţii dedicate jocurilor de rol (LARPs), organizate în munţi şi păduri.

Cluburi SF & F

Fanii polonezi au tendinţa de a se organiza în cluburi (care este  o trăsătură istorică – în comunism trebuia să aparţii unei organizaţii pentru a publica vreun fanzin sau pentru a putea organiza o convenţie). Aproape fiecare oraş mare are cel puţin un club. Unele dintre acestea sînt entităţi juridice, altele sînt reuniuni informale de fani în biblioteci sau centre culturale. În ultimii zece ani, acţiunile preponderente ale cluburilor se axează pe LARPs (live action role playing), video games, war games, field games, role playing, manga&anime, benzi desenate, Star Wars role playing, defilări de costume, reconstituiri neo-medievale pentru amatorii de fantasy-uri.

Cele mai importante cluburi sînt:

Clubul SF Silezian (Śląski Klub Fantastyki – SKF), cel mai vechi club SF din Polonia, înfiinţat în 1981 în Katowice, Silezia. SKF a organizat cinci ediţii ale Polcon (cea mai mare convenţie SF poloneză), în 1986, 1988, 1997, 2001 iar în august a.c. a organizat Tricon 2010/Eurocon 2010; organizează propria convenţie, Seminarium Literackie şi convenţia de anime&manga, Asucon. Decernează din 1984, propriul premiu, Śląkfa. SKF are peste 200 de membri, editează mai multe publicaţii şi are o bibliotecă proprie. Printre membri se numără, Piotr W.Cholewa, traducător din engleză şi autorii Jakub Ćwiek şi Anna Kańtoch. Adresa site-ului SKF este : www.skf.org.pl/

Ubik – Clubul SF, Białostock (Białostocki Klub Fantastyki Ubik), cunoscut pentru revistele publicate : www.ubik.piasta.pl/

Asociaţia Fantasy „Cetatea siriusiană”, Lublin (Lubelskie Stowarzyszenie Fantastyki “Cytadela Syriusza”), care organizează convenţia Falkon: www.cytadelasyriusza.org/

Clubul Fantasy ERA, Poznan (Klub Fantastyki Druga ERA w Poznaniu), care organizează convenţiile Pyrkon : www.drugaera.org/

Club Fantasy, Gdansk (Gdański Klub Fantastyki – GKF), care organizează convenţiile Nordcon : www.gkf.org.pl/

Confederaţia Fantasy RASSUN (Konfederacja RASSUN Fantastyki) : www.rassun.art.pl/

Asociaţia Wratislavia Fantastica, Wrocław ( Stowarzyszenie Wratislavia Fantastica),

care organizează Zilele Fantasy din Wrocław (Wrocławskie Dni Fantastyki) : www.wratislavia-fantastica.pl/

Clubul Fantasy Ad Astra, Zielona Gora (Zielonogórski Klub Fantastyki Ad Astra), care organizează Bachanalia : www.adastra.zgora.pl/

Editori

În anii 1990 a existat o explozie de traduceri, în primul rînd din literatura occidentală şi în special din engleză. Cea mai importantă editură poloneză specializată în science fiction & fantasy local a fost SuperNOWA. Scena s-a transformat în jurul anului 2000 şi după, cînd SuperNOWA şi-a pierdut poziţia dominantă şi cînd au apărut scriitorii generaţiei 2002.

Astăzi, există două mari edituri poloneze specializate în publicarea de SF&F local, Fabryka Słów (Fabrica de cuvinte) şi Runa. Cel mai nou jucător este Powergraph, editură ce-i aparţine scriitorului de SF&F Rafał Kosik. Editurile MAG şi Solaris publică în cea mai mare parte traduceri, şi datorită boom-ului editorial al domeniului imaginarului,  editurile de mainstream sînt din ce în ce mai active în a publica şi volume de Fantasy şi SF. Un volum cu un tiraj de peste 10.000 de exemplare este considerat un bestseller în Polonia. Alte edituri ce publică science fiction şi fantasy sînt Rebis,  Zysk i Ska şi Egmont.

Raportul titlurilor publicate în domeniul imaginarului pe piaţa poloneză este de 70% fantasy, horror supranatural, paranormal şi 30% science fiction.

Reviste

Există două reviste lunare importante de SF&Fantasy. Cea mai veche este Nowa Fantastyka (NF) fondată în 1982 cu numele de Fantastyka, şi redenumită Nowa Fantastyka în 1990 (www.fantastyka.pl/).

Cea mai recentă, înfiinţată în anul 2001, este Science Fiction, care publică în principal noi lucrări poloneze şi mult mai puţine traduceri decît Nowa Fantastyka.

Recent, a apărut pe piaţă o nouă revistă, cu patru numere anuale şi avînd obiective ambiţioase, ediţia poloneză a revistei americane Fantasy & Science Fiction (http://www.fandsf.pl/), ce se concentrează asupra traducerilor din engleză,  publicată de editura Powergraph.

Există de asemeni site-uri ale fanilor/webzine precum Esensja, Fahrenheit şi portaluri dedicate ca Gildia şi Polter.

Ola Cholewa (Clubul SF Silezian, Katowice, Polonia)

Traducere de Cristian Tamaş

Aleksandra (Ola) Cholewa este profesoară şi fan SF&F, a fost preşedinte al Clubul SF Silezian şi unul dintre principalii coordonatori ai Tricon/Eurocon 2010.

Fotografia@ Joanna Petruczenko

Calendarul convenţiilor poloneze în 2011

Ianuarie 2011

28-30.01.: Conquista 2, Olsztyn (manga & anime)

Februarie 2011

12-13.02. : ZjAva, Varşovia – (role playing games, war games)

Martie 2011

04-06.03. : CoolKon 5 , Wroclaw (LARPs, role playing games, war games)

11-13.03. : Grojkon, Bielsko Biala (role playing games, war games, manga&anime)

25-27.03. : Pyrkon, Poznan

Aprilie 2011

29.04.-02.05. : Porytkon, Sosnowiec

Iunie 2011

23-27.06. : Fantazjada, Srebrnej Górze (field games, live action role playing games)

30.06.-03.07. :  Krakon, Cracovia

Iulie 2011

21-24.07. :  Avangarda 007, Varşovia (field games, live action role playing games)

August 2011

25-28.08. : Polcon, Poznan (convenţia naţională poloneză de SF)

Octombrie 2011

14-16.10. : Copernicon, Torun

Noiembrie 2011

10-13.11: Falcon XII, Lublin