În general, cam toată lumea e de acord că doar zece la sută dintre cărţile publicate sunt de valoare, iar restul, de nouăzeci la sută, reprezintă producţii mediocre sau submediocre, care nu merită luate în seamă.

Această statistică orientativă, pe care n-o pune nimeni la îndoială, mă face să-mi pun o întrebare: oare editorii nu-şi cunosc meseria sau îşi irosesc banii în mod deliberat, din moment ce scot pe piaţă atâtea cărţi fără valoare?

În realitate, editorii îşi cunosc meseria, pentru că rareori ies în pagubă. Dar, după cum recunosc o mare parte dintre ei, piaţa cărţii este imprevizibilă. Avem nenumărate exemple de cărţi importante – şi de mare succes financiar – care au fost refuzate de multe edituri, înainte de a vedea lumina tiparului şi de a beneficia de recunoşterea meritată. Oare editorii care le-au refuzat erau proşti, nu aveau flerul necesar sau nu recunoşteau o capodoperă? Nici vorbă, erau profesionişti adevăraţi, numai că uneori cititorii o iau razna, gustul lor suferă mutaţii bruşte şi profunde, acceptă cu entuziasm volume pe care nu le-ar fi băgat în seamă cu o zi în urmă. Asemenea schimbări sunt provocate de o promovare inteligentă, de un film cu efecte speciale, de un eveniment politic sau de o modificare a percepţiei publice. Ca atare, editorii riscă din când în când şi publică volume cărora nu le-ar acorda nici un credit, sperând că vor da lovitura.

Însă asemenea cazuri se referă la cărţi de valoare, dar a căror valoare nu era momentan recunoscută. Noi vrem să discutăm despre cărţile mediocre sau submediocre.

O analiză cinstită va descoperi că asemenea cărţi se vând foarte bine. Nu ajung în topuri, nu capătă premii, dar îşi acoperă întotdeauna cheltuielile, ba chiar aduc un oarecare câştig. Unele dintre ele sunt cărţi scrise de autori celebri, iar cititorii le cumpără pentru că sunt curioşi să afle ce au mai scris autorii respectivi. Nu toţi scriitorii sunt egali în creaţiile lor, iar unii dintre ei scriu atât de mult, publică atât de des, încât e normal ca printre cărţile lor bune să se strecoare şi cărţi proaste (sau invers). Însă cărţile mediocre (şi submediocre) sunt scrise, de regulă, de autori mediocri.

De obicei, judecăm lumea după cei din grupul în care ne învârtim, grup în care oamenii citesc cam aceleaşi cărţi, văd cam aceleaşi filme şi au cam aceleaşi opinii. Suntem rupţi de restul lumii şi nu ne dăm seama că lumea e alcătuită din multe, multe grupuri, majoritatea acestora având alte gusturi şi alte reguli etice şi estetice. Ceea ce nouă ni se pare de valoare este, pentru alţii, lipsit de importanţă. Ca atare, ceea ce nouă ni se pare mediocru sau nedemn de interes reprezintă, pentru alţii, ceva demn de admiraţie. Unii dintre noi citim pentru a avea parte de o satisfacţie estetică, pentru a avea subiecte la care să medităm – alţii citesc doar pentru a petrece timpul într-un mod plăcut şi distractiv. Mai mult, o carte dificilă poate produce unora mulţumire intelectuală, iar altora le poate genera o stare de frustrare. Fiecare cititor va căuta lectura care corespunde cel mai mult nevoilor sale, nivelului său de cultură şi de inteligenţă, stării sale de oboseală.

Adică şi cărţile sunt în funcţie de cititori – şi pentru fiecare categorie de cititori. Lumea e alcătuită, în majoritatea ei, din oameni mediocri. E normal ca aceştia să înţeleagă şi să accepte mai uşor scriitorii mediocri.

Tot ce am spus până acum pare logic şi corect.

Singurul semn de întrebare apare atunci când echilibrul unanim recunoscut e dat peste cap de o carte evident proastă, dar pe care o citeşte toată lumea, iar criticii se întrec să găsească explicaţii pentru succesul ei…

Liviu Radu