Textul lui Dragoş Butuzea, Aşteptările cititorului (amator) de science-fiction, a provocat o serie de reacţii virulente în rândul celor care au cunoştinţe mai bogate în domeniul literaturii SF. S-a ignorat însă onestitatea demersului său, în urma căruia trebuie să tragem anumite învăţăminte.
Domnul Butuzea porneşte de la o definiţie frumoasă a literaturii sf – mistificări care încearcă să pară verosimile prin amănunte ştiinţifice, definiţie care îi aparţine lui Edgar Allan Poe. Domnia sa ignoră faptul că E. A. Poe nu putea să definească un gen ce a apărut la multă vreme după moartea sa – e adevărat că Poe a fost unul dintre precursorii genului. Considerând că această definiţie corespunde concepţiei sale despre ceea ce ar trebui să fie SF-ul, domnul Butuzea exclamă, dezamăgit: Aşteptam lumi noi, perspective extraordinare, în faţa cărora să zic wow, amazing stories! În schimb, am găsit povestiri cuminţele, mai mult verosimile decât mistificări.
Trebuie să recunoaştem că opinia domnului Butuzea nu-i apărută chiar din neant. Credinţa că literatura SF trebuie să provoace a sense of wonder nu-i nouă, iar Cornel Robu s-a străduit mult timp s-o răspândească şi în România.
În general, literatura SF este acceptată ca fiind o formă a artei populare (a nu se confunda cu creaţia populară), o artă de consum, fără mari pretenţii intelectuale şi destinată să producă emoţii estetice simple. Se uită că diferenţierea între arta populară şi cea elitistă ţine de evoluţia istorico-socială, de conjunctura culturală, de evoluţia gustului public şi de mulţi alţi factori. Astfel, o operă considerată la un moment dat ca aparţinând artei populare şi fiind accesibilă ca înţeles unor mase mari de oameni (creaţiile lui Bach sau Verdi, epopeile homerice, de exemplu) poate să devină în timp o operă elitistă, ce poate fi apreciată doar de grupuri restrânse, cu o anumită pregătire. În acelaşi mod, o lucrare destinată unei elite (romanele poliţiste ale lui Conan Doyle, printre altele) poate ajunge să fie apreciată de mase mari, să se editeze în tiraje considerabile, să genereze un gen ce va aparţine artei populare, cu toate caracteristicile acesteia. Literatura SF a trecut prin câteva schimbări de fond. Apărută iniţial ca literatură specializată (pentru instruire, în varianta Jules Verne, sau de dezbatere de idei, în varianta Wells sau Capek), a devenit prin anii 1930 o literatură populară, cu toate caracteristicile genului, având în primul rând menirea de a minuna. În acelaşi timp, literatura SF a păstrat o serie de caractere elitiste, continuând – o parte din ea – să fie o literatură de anticipaţie, extrapolând probleme şi atrăgând atenţia asupra lor. Evident, unii autori au folosit teme ale literaturii de avertisment pentru a trata doar partea de senzaţie. Astfel au apărut romane apocaliptice, în care avertismentul (pericolul războiului nuclear, al molimelor provocate de ingineria genetică, neglijarea problemelor sociale etc) a fost neglijat în favoarea catastrofei, a elementului senzaţional, a aventurilor extraordinare şi a personajelor schematice – adică, într-un cuvânt, în favoarea literaturii populare. Un rol important în formarea gustului pentru arta populară au jucat filmele. Evident, filme precum Star Wars au avut succes de public mai mare decât Odiseea spaţială. Pe de altă parte, autorii cei mai serioşi de literatură SF încercau, de dragul verosimilităţii, să descrie prin elemente caracteristice atmosfera în care avea loc acţiunea. Iar verosimilitatea le impunea introducerea unor elemente de decor aparent senzaţionale.
Domnul Butuzea pomeneşte, printre elementele sf la care se aştepta, viermii de pe Arrakis. Acest lucru este interesant ca mod de abordare a problemei, pentru că în romanul lui Herbert există alte elemente mult mai speciale, mult mai impresionante – dar care nu pot fi remarcate decât în urma unei lecturi lipsite de superficialitate. Viermii pot fi reţinuţi de oricine răsfoieşte romanul – sau priveşte din când în când filmul – dar civilizaţia deşertică în care există un adevărat cult al apei este descrisă printr-o mulţime de amănunte strecurate ici, colo – o lacrimă vărsată pentru cineva este un omagiu suprem, un legământ se încheie scuipând în palma partenerului de tratative, etc. Cine a fost atent şi a remarcat că locuitorii de pe Arrakis (a se remarca legătura cu Irak) proveneau de pe o planetă numită Misir (acesta fiind numele arab al Egiptului)?
Prima concluzie este că o anumită categorie de cititori, pentru care genul este ceva nou, este dispusă să considere textele SF ca fiind superficiale şi menite să te lase cu gura căscată. Aceşti cititori doresc mistificare, nu demonstraţie ştiinţifică, o mistificare în deplină cunoştinţă de cauză, fără vreun subînţeles. Pentru ei, omul invizibil e doar o persoană care poate intra oriunde, fără să plătească bilet, şi ar fi şocaţi să afle că, de fapt, Wells a scris o parabolă. Considerând textele SF ca literatură de divertisment, aceşti cititori nu sunt dispuşi să-i acorde mai multă atenţie decât consideră ei că merită şi nu încearcă să străbată pojghiţa de suprafaţă a poveştii aparente.
În acelaşi timp, există posibilitatea ca această categorie de cititori să nu dorească să aibă de-a face cu o literatură obositoare, de aceea vor să ia faptele ca atare, să nu fie obligaţi să descopere prin eforturi proprii ce se ascunde în spatele aparenţelor. E posibil ca prin asta să se explice, în parte, succesul brusc al literaturii fantasy la noi. Literatura fantasy prezintă un avantaj faţă de literatura SF: nu trebuie să te întrebi ce legi acţionează în lumea creată de autor, e o lume de basm, în care se poate întâmpla orice, fără să existe vreo logică, vreo regulă. Dar adevăraţii cunoscători ai genului ştiu că nu-i aşa. Stăpânul inelelor a avut, brusc, un succes extraordinar abia după apariţia filmului. Aş fi curios să ştiu câtă lume a apreciat cartea mai mult decât filmul, câtă lume şi-a dat seama de masivul bagaj etic al romanului, câtă lumea a considerat că nu are de-a face cu o simplă poveste pentru copii. Nici nu îndrăznesc să mă întreb câtă lume a apreciat construcţia complicată şi solidă a lumii clădite de Tolkien.
Cunoscătorii genului SF ştiu că în acest moment literatura hard sf devine tot mai elitistă, dar că, în acelaşi timp, producţiile cinematografice capătă un caracter tot mai popular. Evident, există şi o literatură cu caracter popular – şi nu numai cea provenită din novelizări sau cea destinată ecranizărilor. Literatura populară nu-i neapărat de proastă calitate sau demnă de dispreţ. Atunci când te duci la teatru, poţi să alegi o comedie bulevardieră sau o tragedie. E bine în ambele cazuri, totul e să nu încurci genurile. Câtă vreme ştii ce vrei, e alegerea ta, iar această alegere merită respectată.
Domnul Butuzea preferă, în acest moment, mistificarea din fraza lui Poe. Cei care l-au atacat cu virulenţă ar trebui să-şi aducă aminte care au fost textele ce le-au trezit gustul pentru SF. Există o anumită logică a formării gustului, există anumite etape care trebuie parcurse. Dacă domnul Butuzea şi cei ca el vor continua să citească – şi vor citi ceea ce trebuie – vor ajunge ca, după un anumit timp, să prefere literatura de idei, nu de mistificare. Trebuie să le recomandăm literatura bună, dar citită într-o anumită ordine…
Autorul român de literatură SF nu scrie pentru piaţă – pentru că nu există piaţă, această literatură nu generează suficienţi bani pentru asta. Ca atare, autorul român scrie pentru sine – şi pentru cei câţiva cititori fideli care îl citesc cu înţelegere şi care-i fac sugestii pertinente. Poate că aceşti cititori nu sunt atât de mulţi pe cât am vrea, dar calitatea unora ne asigură satisfacţiile morale necesare pentru a merge mai departe. La urma urmei, fie că scriem poveşti de avertisment, istorisiri cu implicaţii morale sau poveşti cu prinţese, fiecare dintre noi îşi are cititorii săi demni de respect. De aceea, nu trebuie să-i dezamăgim, trebuie să răspundem aşteptărilor lor. Iar domnul Butuzea îşi va modifica şi dânsul aşteptările, în timp…
Liviu Radu
Cred că ai dreptate Liviu. Şi mai cred că şi tu îmi dai dreptate când spun că şi din acest punct de vedere consider că Nemira a ales varianta corectă de abordare a problemei, nu cheamă pe nimeni şi nu promite nimănui marea cu sarea degeaba. Când o face se ţine de cuvânt şi aşa mi se pare mult mai corect decât să procedeze cum am auzit că se întâmplă la unele edituri. Un fel de hai că-ţi dau, după ce o facem dar nu doar că nu îţi dau nimic ci s-ar putea chiar să te coste.
corecta varianta? (vorbim de publicarea autorilor romani, da?) sper sa nu fie asta singura varianta de care sa avem parte.
Bun. S-a scris, s-a discutat. Concluzia la care am ajuns, cel putin eu, e ca daca scriu in continuare sa scriu doar cu gandul ca oricum nu voi avea niciodata mai mult decat cateva sute de cititori, indiferent de calitatea si marimea textelor. Ca daca gandesc un roman bun si-l mai si scriu pot sa-mi iau gandul ca voi fi luat in seama de vreo editura, cu atat mai mult cu cat sunt un tinerel de douazeci si ceva de ani, absolut necunoscut publicului, chiar si celui initiat. De ce sa ma chinui atunci cu o munca deloc usoara, care cere timp si sacrificii? Din dragoste pentru SF? Dar dragostea nu tine de foame, nu-i asa?
Nu te chinui Dario, degeaba spui. Eu cel puţin nu te cred.
Iar de scris, Da, trebuie sa scri din dragoiste pentru Sf, din dragoste pentru literatura dar înainte de toate din dragoste pentru oameni.
Am auzit de curând despre nişte scriitori care au declarat că nu vor mai scrie. Am întrebat şi eu oare ce motiv poate exista în spatele unei astfel de decizii si mi s-a spus ca probabil şi-au simţit înşelate aşteptările. Ori că şi-au pierdut inspiraţia, au spus ce aveau de spus si cu asta basta. Iar eu, ca de obicei, m-am revoltat. Asta pentru că pe mine mă cunosc cel mai bine şi după mine judec lumea. Aşa că nu cred ca un scriitor poate să-şi termine ideile, nu atâta timp cât trăieşte în lumea asta, printre oameni. Chiar si cea mai banală discuţie poate naşte idea unei povestiri, chiar şi cea mai banală întâmplare poate inspira scrierea unui text pentru că acolo unde există o realitate există întotdeauna şi mii de posibile alternative ireale iar felul de percepţie a unui scriitor simte asta şi chiar exploatează aceste posibile lumi.
Iar cu asteptările…e şi mai simplu. Scrisul nu este asemeni unei munci ci mai degrabă seamănă cu o plăcere. Eu nu am nici un fel de aşteptări, nu scriu pentru a mă îmbogăţi, nu scriu pentru recunoaştere şi nu scriu pentru celebritate. Scriu pentru că am poveşti de spus şi simt nevoia să le spun. Mă bucur dacă cineva îmi citeşte poveştile, mă bucur dacă cineva îmi zice că-i plac…dar voi continua să scriu şi dacă toată lumea îmi va zice că sunt varză. Cel mult nu voi pune poveştile mele în altă parte decât în sertar sau pe blog-ul meu de unde să le citesc tot eu însumi din când în când. Cum mi-ar putea fi înşelate aşteptările dacă nu am nici măcar una? Pentru mine scrisul nu este un posibil mod de a obţine ceva ci doar o cale de refulare, un mod de a visa cu ochi deschişi, în mod controlat. În plus, crede-mă că nu mă interesează în mod deosebit dacă îmi publică cineva scrierile ori nu mi le publică. Eu le scriu pentru plăcerea mea şi dacă un editor ajunge la concluzia că nu este nimic plăcut în cititul textelor mele atunci îi respect gusturile, nu-i cer sa ma publice şi nu-l mai bat la cap cu scrierile mele. Dar de scris voi scrie pentru că este plăcerea mea, de scris voi scrie pentru ca ma ajută să mă înţeleg, voi scrie pentru că fiecare raţionament este complet doar atunci când gândul este pus în cuvinte. A fost o vreme când spuneam poveşti copiilor, a fost o vreme când scriam poveşti la comandă unor copii sau chiar şi unor oameni mari, acum e vremea când scriu poveşti la liber şi le citeşte cine vrea.Poate va fi cândva o zi când voi scrie doar pentru mine dar nu cred că va fi şi o zi în care nu voi mai spune ori nu voi mai scrie poveşti.
Dario, cind ai o poveste scrisa trimite-o unui editor de reviste sau antologii si ea isi va gasi locul in pagina tiparita. Daca nu de acel editor poate de altul sau de altul… Cind vei avea o carte, trimite manuscrisul unei ediuri. Iar daca nu-ti vor publica volumul, trimite-l altei edituri. Pina la urma se va gasi cineva s-o publice. Asa au facut toti cei care au acum carti publicate. Unora le iese din prima, altii trebuie sa bata la mai multe usi. Dar sa stii ca pentru fiecare carte exista un editor. Iar tu n-ai de ce sa-ti faci griji, ai deja citeva texte publicate (si remarcate), asa ca ai depasit deja prima etapa. Nu mai esti un necunoscut.
Sa vin si cu niste exemple. Ciprian Mitoceanu nu publicase nimic cind i-a aparut “Coltii”. Roxana Brinceanu publicase citeva povestiri, MArian Coman mai multe, tot citeva publicase si George Lazar (asta ca sa vorbim de Tritonic). HNU i-a debutat in volum pe Ladislau Daradici, Lucian Dragos Bogdan, Bogdan Bucheru, Robert David (or mai fi fost si altii si nu-mi mai aduc aminte), ai vazut in interviu si povestea debutului Onei Frantz. Bastion apublicat de asemenea debuturi in volum (Marian truta, Cristain M. Teodorescu).
Draga Feri, domnule Michael. Comentariile pe care le-am postat nu au avut nicidecum scopul de-a ma plange de ceva. Eu, ca si tine Feri, scriu pentru ca nu pot trai altfel.Am vrut doar sa atrag atentia asupra anumitor aspecte si ma bucur sa vad ca partial scopul meu a fost atins.
Domnule Michael, textele mele vor ajunge intotdeauna spre publicare. Totusi in ultimele luni pur si simplu nu am putut scrie. Nu mi-a iesit nimic.