Dragos Jieanu

Numele real: Dragos Jieanu

Nickname SF/F : Muad’Dib

Locatia reala: Bucuresti

Locatia SF/F: Arrakis

Ocupatia reala: Visual artist

Ocupatia SF/F: Explorer

Cartile SF/F preferate: Dune, Lord of the rings

Filme SF/F preferate: Stargate, Minority report, Avatar,Dune, Alien, World of Warcraft

Artistii SF/F preferati:Ralph McQuarrie, Syd Mead, Ryan Church, Yanick Dusseault, Feng Zhu

Website personal: http://www.jieanu.com/

Dragos Jieanu a lucrat ca artist 3D/desenator de decoruri pentru importante studiori din Olanda si Germania. A obtinut 3 premii CGTalkAwards si nu mai putin de 5 premii 3D Total Excellence Awards. Lucrarile sale au aparut in publicatii de renume ca 3D World Magazine, 3D Max 2009 Bible, Xtrem-PC, Almanahul Science Fiction 2008.

Interviu cu Dragoş Jieanu realizat de către Luciana Grosu

LG:Spui pe blogul tău că ţi-ai dori să te implici într-un proiect fun al unei companii cool. Cum ar arăta un astfel de proiect?

Un proiect “cool” ar fi un film. Mi-ar plăcea să creez o lume precum Pandora spre exemplu, sau să fiu arhitectul unui oraş din viitor. Îmi plac proiectele care stimulează atât imaginaţia pur desprinsă de realitatea ‘palpabilă’, cât şi spiritul pragmatic, terestru.

LG:Spuneai într-un interviu anterior că în profesia ta se poate lucra şi de acasă. Reuşeşti şi tu să te bucuri de această libertate? Mai eşti freelancer?

De 5 ani lucrez independent, am o companie care se ocupă de digital entertainment.

Lucrul de acasă nu te stimulează îndeajuns. În primul rând ai nevoie de un colectiv pasionat, o echipă de la care să înveţi sau să te motiveze. Desigur, cunosc şi oameni care au progresat enorm fără ajutor extern, dar asemenea cazuri sunt rare. Eu personal prefer lucrul în echipă.

LG:Cum ar arăta şi care ar fi scenariul  filmului SF ideal în realizara căruia ai dori să te implici ca artist digital?

Am văzut de curând un film SF foarte bun,  Blueberry. Filmul e o incursiune în lumea shamanilor şi a minţii umane. Sunt scene absolut incredibile, iar realizarea grafică e uimitoare.

M-ar tenta un subiect pe tema asta, are foarte mult potenţial vizual, mai ales dacă-l plasezi într-un univers în care tehnologia e foarte avansată, gen Minority Report.

Un alt subiect care mă pasionează e legat de vechile civilizaţii. Stargate rămâne unul dintre cele mai bune filme SF făcute vreodată.

LG:Ce înseamnă pentru tine creaţiile personale şi cât timp le dedici?

Lucrările personale le fac din pasiune, e un hobby, ba chiar, aş putea spune, un fel de antrenament. Marele avantaj e că pot experimenta, şi numai experimentând înveţi lucruri noi. Lucrul pentru client nu-ţi oferă această posibilitate, acolo totul trebuie să fie exact, lucrezi cu termeni precişi, exacţi.

Timpul de lucru e relativ, ţine mai mult de nivelul de detaliu. Pot termina o lucrare in 5 zile sau în 2 luni, mă opresc când simt că e gata.

LG:Cu câte arte ai experimentat până acum? Pe lângă lucrările de grafică digitală, am văzut pe site-ul tău scanuri ale unor picturi în ulei, fotografie inspirată din natură, studii de design interior…

Cu cât ştii mai multe, cu atât mai bine. 🙂

Baza rămâne grafica digitală. Însă fotografia te ajută enorm să înveţi culoare, compoziţie, să câştigi în realism. De desen nici nu mai vorbesc, totul pleacă de la creion pe hârtie, dacă nu desenam de la 10 ani, probabil n-aş fi stăpânit atât de bine grafica digitală acum.

Încă de la primul contact cu grafica 3D, m-am orientat spre arhitectură. La vremea aceea mă pregăteam pentru admiterea  la Facultatea de Arhitectură şi m-am gândit că grafica computerizată mă va  ajuta. Intuiţia îmi spunea c-o să se ajungă la implementarea 3D-ului fotorealist în previzualizări arhitecturale.

LG:Şi totuşi te-ai oprit în cele din urmă la SF!

Asa este. Prin 2002-2003, am luat câteva premii CGTalk pentru randări de  interioare, iar, o dată cu ele, au venit şi ofertele de job-uri. La vremea respectivă eram angajat la Antena1, făceam grafica de post. Am acceptat un job în Stuttgart pentru un proiect de film. Aici făceam randări arhitecturale pentru  cadre exterioare, practic executam 3D pe baza unor concepte gata date. Atunci mi-am dat seama că asta nu e ce-mi doresc: graficienii 3D de azi, inginerii proiectanţi de ieri.

Vroiam libertate de creaţie, aşa că am schimbat direcţia.

Tematica SF mi s-a părut cea mai potrivită, atât ca stimul al imaginaţiei, cât şi ca influenţă la scară socială. SF-ul de ieri a devenit deja realitate, azi se văd foarte clar influenţele Blade Runner, Total Recall, Minority Report, etc

LG:Care sunt sursele tale de inspiraţie ?

În general creaţiile mele pornesc de la  imagini mentale, pe care dacă nu le transpun pe ecran, nu-mi dau pace. Aşa a fost cazul  « Purgatorium », lucrare care mi-a dat multe bătăi de cap până când « am pus-o pe hârtie ».

Influenţele sunt destul de comune, de la jocuri la filme sau cărţi, dar subiectul în sine cred că ţine în mare măsură de subconştient. De curând citeam o teorie despre vise, conform căreia visele ar reprezenta rezolvările problemelor din timpul zilei, chiar în cazul coşmarurilor 🙂

LG:Cum ai vedea colaborarea ta cu SRSFF în viitor?

Colaborările sunt în general bine venite, dar depind mult de amploarea proiectului. Încercări de colaborare au tot fost în trecut, de la scurt metraje la proiecte de animaţie. Dar când vine vorba de colaborări, le prefer pe cele care îmi aduc şi o satisfacţie materială. Ideal ar fi un proiect sponsorizat şi o echipă dedicată. Tentativele de proiecte personale în colaborare au eşuat lamentabil. Fără o motivaţie materială, proiectul începe ambiţios şi se stinge după câteva săptămâni.

LG:Dacă ai fi eliberat de orice constrângeri de natură materială, în ce fel de proiect dedicat artei digitale te-ai implica?

Probabil aş scoate o carte de ilustraţii, sau m-aş implica într-un proiect de film.

LG:Dacă te-ai fi născut într-o epocă în care nu exista computer, ai fi fost tot artist?

Am început cu desenul, computerul a fost doar o direcţie, dacă n-ar fi existat, aş fi rămas probabil la creion. Te naşti artist? Who knows? Cred că e mai degrabă o chemare. Nu cred în talent, cred în pasiune. Dacă faci un lucru cu pasiune, automat eşti şi “talentat”.

LG:Dacă tehnologia continuă sa progreseze, cum crezi că va arăta arta viitorului?

În viitor, sunt convins că arta va avea mult mai multă influenţă în societate.

Arhitectura, spre exemplu, a luat-o astăzi pe un drum separat de arta. Se construieşte minimalist, standardizat, nu mai e loc de artă în construcţii.

Dacă înainte accentul se punea pe aptitudinile artistice, azi se caută tehnicieni. Şi nu numai în artă, peste tot.

Aş vrea să văd peste 50 de ani o metropolă care să-mi dea aceeaşi senzaţie precum Roma sau Veneţia, unde fiecare colţ are o poveste, unde fiecare loc îţi invocă o stare.

Camp de lupta (battlefield) - 3D

Câmp de lupta (battlefield) - 3D

Purgatoriu(purgatorium) - matte-painting

Purgatoriu(purgatorium) - matte-painting

Exploratorii (explorers) - 3D

Exploratorii (explorers) - 3D

Podul catre Avalon (bridge to Avalon) - 3D

Podul catre Avalon (bridge to Avalon) - 3D

Castel de gheata (ice castle) - matte-painting

Acasa (homeworld) matte-painting

Acasa (homeworld) - matte-painting

Pagină realizată de Luciana Grosu