După interviurile cu Alex Popescu, Dragoş Jieanu, Ioan Dumitrescu şi Cristi Bălănescu, Luciana Brînduşa Grosu ne oferă un nou interviu cu un talentat artist digital.

Numele: George Munteanu
Website: http://horheart.blogspot.ro/
Ocupaţia: Illustrator/Concept Artist
Locaţia reală: Bucureşti, România

Locaţia SF/F: United New Earth, undeva în galaxie
Dacă ai fi o fiinţă fantastică, ai fi: un orc extrem de inteligent
Descrie pe scurt misiunea ta pe Terra: observator
Dacă ai trăi în trecut, ai trăi în epoca…: aş fi vrut să trăiesc în perioada renascentistă, în Italia.

Cărţile SF/F preferate:
Andrzej Sapkowski: „Blood of Elves”, „The Last Wish”, „Times of Contempt”
Peter F. Hamilton: „The Reality Disfunction”

Filme SF/F preferate: „Blade Runner”, „Event Horizon”, „Aliens” şi multe filme de animaţie cu supereroi

Artiştii SF/F preferaţi: Craig Mullins, Jaime Jones, Daniel Dociu, Levi Hopkins, Vyle şi mulţi alţii

În ce domeniu lucraţi? Sînteţi angajat/freelancer?

Lucrez de peste 4 ani în industria jocurilor video. Am ocupat diferite funcţii de-a lungul timpului, începînd cu Texture Artist, apoi am făcut ceva modelare 3D, iar după ce am acumulat destulă experienţă, am ajuns Concept Artist, job pe care îl deţin şi în prezent in cadrul studioului City Interactive Romania. În paralel, lucrez ca freelancer pentru diferite studiouri şi agenţii din România şi nu numai, însă aleg doar job-urile care consider că mi se potrivesc.

Cu ce programe lucraţi şi ce tehnici folosiţi?

Majoritatea artiştilor digitali din domeniu folosesc Adobe Photoshop, program pe care-l folosesc şi eu, deoarece este un program extrem de puternic şi versatil, care poate fi folosit în orice situaţie ce necesită editare foto şi pictura digitală. Un alt mare avantaj al Photoshop-ului este comunitatea imensă de artişti şi oameni creativi care folosesc programul, prin intermediul căreia afli tehnici noi în fiecare zi. Nu în ultimul rînd, există foarte multe tool-uri, majoritatea free, pe care le poţi găsi online cu minim de efort, dar care îţi uşurează enorm munca.
De-a lungul timpului, am mai experimentat cu diferite programe, cum ar fi 3D Studio Max, Alchemy, Google SketchUp, Zbrush şi Artrage, însă am rămas fidel Photoshop-ului.

Cum se desfăşoară procesul de creaţie?

Orice artist este într-o permanentă căutare şi explorare de tehnici şi metode noi de exprimare. În cazul meu, eu pornesc mereu de la o schiţă rapidă, de sugestie, în care încerc să redau foarte repede idea pe care o am, apoi văd dacă ea merită sau nu dusă mai departe. Am un folder destul de stufos cu imagini de referinţă, pe care le studiez şi din care mă inspir constant. În funcţie de ilustraţie, pot alege tehnici diferite, de exemplu, pot decide să folosesc poze ca texturi, sau pot să creez scena în 3D şi apoi să o pictez, însa în general prefer să pictez totul de la zero.

În ce fel de proiecte artistice aţi fost implicat pîna acum?

Înainte de a mă specializa în arta digitală, am făcut sculptură o perioada foarte lungă de timp, în special în Romania şi în Spania. Majoritatea proiectelor importante le-am avut în Madrid, unde exista o piaţă foarte deschisă pentru arta comercială de acest gen.
Am fost implicat şi în cîteva proiecte de pictură murală. Am avut însă şi multe proiecte digitale pe care le-am abandonat pe parcurs, pentru că nu-mi ofereau satisfacţia pe care eu o caut în orice proiect la care lucrez.

Care ar fi proiectul ideal în realizarea căruia aţi dori să vă implicaţi ca artist digital?

Orice artist digital visează să ajungă să fie parte din echipa uneia din marile producţii în materie de film sau jocuri, iar eu mă numar printre ei. Proiectele mari, cum ar fi Avatar, StarWars, Lord of the Rings, Prometheus, TRON şi multe altele, înseamnă colaborări cu unii dintre cei mai buni oameni de pe planetă în industrie şi este o onoare să ajungi să fii luat în vedere pentru asemenea producţii.
Ca proiect personal însă, îmi doresc să realizez o animaţie de scurtmetraj (în jur de 5 minute), în colaborare cu mai mulţi artişti, bineînţeles, în care să creez o lume complexă şi detaliată, conform viziunii mele. Va veni timpul şi pentru asta! J

Care sunt limitările/obstacolele pe care le întîmpinaţi în creaţie?

Cel mai mare obstacol: ceilalţi oameni. Orice artist porneşte într-un proiect cu un mare elan creativ, „o explozie” care de multe ori (dar nu întotdeauna), este înăbuşită de oamenii mai puţin creativi cu care lucrezi. Probleme apar şi atunci cînd direcţia artistică nu este una foarte clară.
În proiectele creative personale, încerc să mă descătuşez, să experimentez şi să fac lucruri care profesional, mă sperie. Singurele obstacole aici, sînt eu… şi Facebook!!!

Cînd primiţi o sarcină de îndeplinit, vă puteţi exprima şi liber, ca artist?

Exprimarea liberă la locul de muncă este un aspect foarte important pentru mine, ca artist. Dacă nu am opţiunea de a mă exprima liber, atunci îmi caut un job care să-mi permită sa fac asta. Partea frumoasa în job-ul meu este că eşti apreciat pentru modul în care gîndeşti vizual, iar un bun art director încearcă să te împingă tot timpul dincolo de limite, pentru a da ce-i mai bun în tine.

Vorbiţi-mi despre o carte care v-a marcat şi v-a inspirat în egală măsură.

Nu sînt un cititor împătimit, în special din cauza că nu-mi permite timpul, dar prefer literatura SF&Fantasy străină. Dacă ar fi să mă gîndesc la un text care m-a marcat profund ca om, acela ar fi „The Last Question” de Isaac Asimov.

Dar un film?

Filmul care a marcat o generaţie şi care a definit un stil vizual iconic pîna în ziua de azi este „Blade Runner” de Ridley Scott. Inevitabil şi arta mea este puternic influenţată de acest film.

Ce fel de scenariu de film, literatura sau joc video v-ar plăcea să creaţi? Care ar fi tema?

Întotdeauna mi-am dorit să creez un loc „al meu”, în care să redau vizual momentele şi aventurile din viaţa unui personaj special. Acţiunea mi-o imaginez în viitor, bineînţeles şi mi-ar plăcea să-mi duc personajul în locuri foarte îndepărtate, să cunoască societăţi total diferite faţă de cea umană, să interacţioneze cu diferite specii la un nivel diferit faţă de interacţiunea umană, într-un mediu suprapopulat şi destul de ostil. Ar putea fi un călător singuratic prin galaxie: problemele de moralitate au încetat să-l macine de mult timp şi a încetat demult sa vadă frumuseţe şi armonie în jurul său, dar ajunge prin diferite circumstanţe să facă lucruri extraordinare în locaţii extraordinare.

Dacă tehnologia continuă să progreseze cum credeţi că va arăta arta viitorului?

În viitor, tehnologia ne va oferi lucruri la care acum doar visăm, cum ar fi spre exemplu cîmpuri anti-gravitaţionale, care ar avea o aplicabilitate enormă pe plan artistic… vor exista şi holograme, lasere, jocuri de lumini în diferite spectre. Toate vor crea efecte unice, psihedelice şi fiecare individ în parte va trăi cu totul altfel experienţa operei de artă, asemeni unui drog inofensiv. Cred că, din punctul ăsta de vedere, se va cerceta şi lucra mult utlizînd emoţiile şi centrii nervoşi.
În acelaşi timp, consider că arta de pînă acum, arta tradiţională, va creşte exponenţial în valoare.

Cum ar arăta planeta ideala pe care v-ar plăcea să locuiţi?

Planeta ideală pe care aş locui eu ar fi o îmbinare armonioasă între natură şi tehnologie, fără graniţe. Mi-ar plăcea să am posibilitatea să vad şi să studiez planeta, să nu fiu nevoit să rămîn într-un singur loc. Mi-ar plăcea să am obligaţii morale şi sociale puternice, iar societatea să funcţioneze unitar, să protejăm şi să iubim mediul în care trăim şi să simt că evoluăm împreună, ca specie, spre un ţel mai înalt.

Dar scenariul apocaliptic în care credeţi cel mai mult?

Scenariul apocaliptic pe care mi-l imaginez este mai aproape decît ne place să credem. În decursul vieţii mele, probabil nu voi prinde lansarea în spaţiu a primei nave Enterprise, un moment iconic istoric, pe care mi l-aş fi dorit foarte mult să-l văd.
Voi apuca în schimb sfîrşitul combustibilor fosili şi, totodată, căderea societăţii moderne, aşa cum o ştim. Va fi haos, anarhie şi cum statele slabe vor cădea primele, se vor instaura regimuri care vor avantaja clar statele puternice, totul culminînd cu o iarnă nucleară. Sper că vom avea puterea, ca specie, să ne ridicăm din cenuşă şi să începem să ne dezvoltăm aşa cum ar fi trebuit să o facem pînă acum.

Ce greutăţi e cel mai probabil să întîlnească un artist digital începător şi ce sfaturi i-aţi da?

Perioada de început a unui artist este incredibil de frumoasă. Este o perioadă de explorări şi experimentări. Este deasemenea o perioadă în care se greşeşte enorm, iar reuşitele sînt uşor depăşite de dorinţa de a şti şi face mai mult. Este foarte uşor să cazi în depresie pentru că nu ai rezultate palpabile şi, ca dovadă, mulţi renunţă. A renunţa la artă însă, este ca şi cum ai renunţa la esenţa ta de om. Majoritatea tinerilor artişti vor totul şi îl vor acum, însa lucrurile nu merg aşa niciodată. Dacă vrei să reuseşti, trebuie să înveti să-ţi apreciezi greşelile şi cîte lucruri fantastice au fost făcute, iniţial, din accidente sau greşeli. Soluţia este să iubesti în continuare la fel de mult ceea ce faci, să ai un ţel clar în faţă şi să nu te laşi niciodată abătut din drum. Cel mai bun sfat pe care îl pot da începătorilor este: nu vă opriţi niciodată din desenat! J

© Luciana Brînduşa Grosu & George Munteanu

George Munteanu este absolvent în 2006 al Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi, specializarea Sculptură.

http://conceptships.blogspot.ro/2012/07/spaceship-concept-art-by-george-munteanu.html

http://horheart.blogspot.ro/

Lista lucrărilor lui George Munteanu:

1. Titlul lucrării: „Places We’ve been”
Anul: 2012
Ciclul de lucrări „Places We’ve been” este dedicat exclusiv prietenei mele. M-am gîndit că ar fi frumos să materializez discuţiile noastre în ilustraţii: unde vrem să mergem în următoarea noastră aventură şi ce locuri fantastice am vrea să vedem. Cum nu călătorim atît de des cum ne-am dori, prin ilustraţiile mele mergem cît de departe vrem noi.

2. Titlul lucrării: „Prometheus”
Anul: 2011
Lucrarea „Prometheus”, în stil clasic cu elemente SF, face parte dintr-o serie de concepte gîndite pentru un joc video, în cadrul studiolui City Interactive. Sarcina mea era să creez un cadru amplu al asolizării personajelor principale pe meteoritul unde se petrece acţiunea. Fiind bogat într-o resursă foarte rară şi valoroasă, pe meteorit se construise o staţie minieră imensă, între timp abandonată. Atmosfera pe care am vrut sa o redau a fost una toxică, industrială, lipsită de viaţă.

3. Titlul lucrării: „Syria’Nha”
Anul: 2012
Lucrarea Syria’nha face parte dintr-un ciclul de lucrări „Places We’ve been”.

4. Titlul lucrării: „Collapsed Gold Mine”
Anul: 2010

5. Titlul lucrării: „Europa”
Anul: 2011

6. Titlul lucrării: Inca Battlefield
Anul: 2010
Lucrările din seria „Inca” au fost create pentru un joc video în cadrul Ubisoft. Jocul se învîrtea în jurul ideii de explorare a junglei virgine şi descoperirii ruinelor civilizaţiilor pierdute. În momentele cheie, jucătorul interacţionează cu locurile în care odată, de mult, oamenii şi-au lăsat amprenta prin construirea de forturi, mine, totemuri, care, între timp, au fost înghiţite şi reintegrate de natură. Nu am vrut însă să fie doar nişte simple ruine: fiecare dintre ele are o poveste proprie, poveste pe care jucătorul o descoperă pe parcurs. Motivul pentru care lucrările se numesc „Inca” este acela ca echipa a fost puternic influenţată de cultura incaşă în realizarea lor.

7. Titlul lucrării: „The Promissed Land”
Anul: 2012

Luciana Brînduşa Grosu – Spaţiul virtual şi creaţiile vizuale din sfera SF&F

Luciana Brînduşa Grosu – Interviu cu Alex Popescu

Luciana Brînduşa Grosu – Interviu cu Dragoş Jieanu

Luciana Brînduşa Grosu – Interviu cu Cristi Bălănescu

Luciana Brînduşa Grosu – Interviu cu Ioan Dumitrescu: Îmi place ceea ce fac

Interviu realizat de Luciana Brînduşa Grosu