Pentagonul a testat vara trecută o nouă tehnologie reprezentată de un vehicul ultra-rapid, capabil să iniţieze un atac militar oriunde în lume, în mai puţin de o oră. Departamentul de cercetare din cadrul Ministerul Apărării al S.U.A. a efectuat un zbor de testare a unui avion experimental capabil să călătorească cu de 20 de ori viteza sunetului.

Aeronava în formă de săgeată, fără pilot, numită Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2, a fost lansată de la baza Vandenberg, aflată la nord-vest de Santa Barbara, înspre straturile superioare ale atmosferei Pământului, având la bord opt rachete de tip Minotaur IV.

Planul era ca, după ce aeronava atingea o anumită altitudine (rămasă secretă), să lanseze rachetele şi apoi să-şi schimbe direcţia spre Pământ, înaintând către Pacific cu viteza Mach 20. Vehiculul Falcon trebuia să accelereze spre vest pentru aproximativ 30 de minute înainte de a înainta înspre ocean, aproape de Kwajalein Atoll, la aproximativ 4.000 km de baza Vandenberg. Dar totul s-a încheiat la nouă minute după lansare, din motive rămase necunoscute, oficialii nedivulgând niciun fel de informaţii asupra eşecului.

De curând, însă, Departamentul de cercetare din cadrul Ministerul Apărării al S.U.A. a revenit cu noi informaţii conform cărora viteza uriaşă ar fi stat la baza decojirii suprafeţei exterioare a aeronavei. Rezultatul a fost crearea de şocuri penrtu motoarele vehicului, apoi rostogolirea acestuia în aer., la o viteză de 13.000 km/h.

Falcon, construit de Lockheed Martin Corp., este fabricat din material compozit de carbon durabil, care trebuia să susţină componentele cruciale de electronică şi avionică ale vehiculului, aflate la numai câţiva centimetri distanţă de suprafaţă, în condiţii de siguranţă pentru un zbor hipersonic. Aceasta în condiţiile în care se estimau temperaturile la suprafaţa vehiculului de peste 3.500 grade, suficient de mari pentru a provoca tpirea oţelului.

Susţinerea unui zbor hipersonic a fost o sarcină extrem de dificilă pentru inginerii aeronautici de-a lungul anilor. În timp ce mijloacele supersonice cu care se deplasează un obiect fac referire la depăşirea vitezei sunetului, sau Mach 1, termenul „hipersonic” face referire la deplasarea aeronavelor cu viteze mai mari de cinci ori decât cea a sunetului. Ori Falcon a atins Mach 20. La această viteză, o aeronavă ar putea ajunge de la Los Angeles la New York în mai puţin de 12 minute, de 22 de ori mai repede decât un avion comercial.

Lansarea din august 2011 a fost al doilea zbor al tehnologiei Falcon. Primul zbor, care a avut loc în aprilie 2010, s-a încheiat de asemenea prematur, cu numai nouă minute timp de zbor.
Deocamdată nu mai sunt zboruri programate pentru Falcon, tehnologie iniţiată în anul 2003 şi care a costat 320 milioane $.

Dar visul rămâne!

Cătălin Cofaru

 

x Shield Logo
This Site Is Protected By
The Shield →